LempiLempi-duo på museernas natt – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

LempiLempi-duo på museernas natt

Folkmusikduon spelar musik klockan 23.00. I motsatts till vad som meddelats tidigare så arrangeras konserten inne i museets konsertsal.

LempiLempi är en duo som består av Päivi Hirvonen och Tero Pajunen. Duon framför djärva tolkningar av nordisk folkmusik och folk. Deras musik präglas av styrka och känslighet, samt av berättelser som tar lyssnaren från det bekanta till det okända. LempiLempi fängslar med sin närvaro, sitt energiska och skickliga musicerande samt sångröster som rör lyssnaren djupt i själen. På scenen kan man se duons kärlek till folkmusiken – och varandra.

Förutom deras duo och soloprojekt är Päivi Hirvonen och Tero Pajunen också aktiva i orkestrarna Okra Playground och Lastenmusiikkiorkesteri Ammuu. Båda har avlagt musikmagister-examen vid Sibelius-Akademin och är erfarna musikpedagoger.

Päivi Hirvonen: fiol, stråkharpa och sång

Tero Pajunen: gitarr, oktavfiol och sång

På museernas natt kan du också besöka Sibeliusmuseums utställningar: konstutställningen Aesthesis, instrumentutställningen Soitinten kielillä samt utställningen om vetenskapsmannen Pehr Kalm. Vi bjuder på gratis guidningar till Pehr Kalm-utställningen kl. 19 på finska och kl. 20 på svenska.