Sibbe Live!: JAZZ - Brumes et pluies – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Sibbe Live!: JAZZ – Brumes et pluies

Vuxen 15€

Studerande/ pensioner 12€

← Alla evenemang

Artturi Rönkä, piano

Pianist-kompositör Artturi Rönkäs solokonsert består av ny musik, komponerat år 2020. I kompositionerna kan man höra ekon av både modern jazz och samtida konstmusik, men även längre bak i musikhistorien. Runt de skissartade kompositionerna som påminner om en dagbok från pandemitiden kan vi även höra fri improvisation. Konserten är understödd av Taiteen edistämiskeskus.

Artturi Rönkä (f. 1990) är en pianist-kompositör från Helsingfors, vars produktion innehåller både jazz och ny konsertmusik. Som pianist kan man höra Rönkä bl.a. i musikgrupperna AR Quartet, Kasperi Sarikoski & Nuance, Jere Haakana Varjosto ja Selma Juudit Alessandra. Rönkä är även en efterfrågad musikarrangör, vars arrangemang bl.a. UMO Helsinki Jazz Orchestra framför regelbundet.