Timo-Veikko Valve & Aura Go – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Timo-Veikko Valve & Aura Go

Pianisten Aura Go och cellisten Timo-Veikko Valve är en tätt samarbetande duo som satsat på kammarmusik. De har framträtt på festivaler och i olika konsertserier runt om i Australien. Under coronapandemin fokuserade de på Beethovens sonater och framförde dem, tillsammans med verk för cello och piano av Anton Webern, på en omfattande turné över hela Australien. Efter konsertturnén spelade duon in programmet för skivbolaget ABC Classic. Albumet släpps i januari 2024 och med det sträcker sig turnén även till Finland.

Konserten arrangeras i samarbete med Helsinki Seriös.

Ludwig van Beethoven:
Sonat för cello och piano nr 3 A-dur op. 69

Anton Webern:
Sonat för cello och piano (1914)
Två stycken för cello och piano (1899)
Tre små stycken op.11

Ludwig van Beethoven:
Sonat för cello och piano nr 5 D-dur op. 102/2

Den australieniska pianisten Aura Go är ett bekant namn för många finländare. Hon har uppträtt som solist bland annat med Tapiola Sinfonietta, på Kuhmo kammarmusikfestival och PianoEspoo. Go bodde i Finland i flera år medan hon arbetade på sin doktorsavhandling vid Konstuniversitetets Sibelius-Akademi. Hennes konstnärliga doktorsavhandling Five perspectives on the piano music of Einojuhani Rautavaara examinerades i januari 2023. Hon har en Master of Music-examen från Yale University of Music and Performing Arts…..

Som solist har Aura Go framträtt över hela världen. Hennes konsertrepertoar sträcker sig från Bach till Gubaidulina, och hennes kammarmusikrepertoar är lika bred, med ny och gammal musik som flätas samman på ett naturligt sätt. Aura är en passionerad förespråkare för nutida musik och samarbetar regelbundet med kompositörer och har uruppfört verk av bland andra australienska Lisa Illean, Holly Harrison, Gordon Kerry, Ian Munro, Kate Neal, Cat Hope, samt Tiina Myllärinen från Finland, Christopher Cerrone och Garth Neustadter från USA och Ye Xiaogang från Kina.

Undervisning är också en av de viktigaste aspekterna av musik för Aura. Hon är chef för pianoavdelningen vid den prestigefyllda Sir Zelman Cowen School of Music and Performance vid Monash University i Australien. Hon har också haft gästprofessurer vid Fulbright College of Arts and Sciences vid University of Arkansas, Kungliga Musikhögskolan i Århus och Feliks Nowowiejski Academy of Music i Bydgoszcz, Polen. Hon har undervisat i piano vid Yale och Sibeliusakademin. Hon har dirigerat kammarmusiker vid Melbourne konservatoriet och Australiens ungdomsorkester. http://www.aurago.net/

”Han ser ju ut som en cellist”, sa en lärare vid Västra Helsingfors musikskola när hon första gången träffade sexårige Timo-Veikko Valve. Och hon hade inte fel. Men Valve är fortfarande inte helt säker på vad det uttalandet betydde. Från musikskolan fortsatte han dock sina studier vid Sibeliusakademin och vidare till Edsbergs musikinstitut i Stockholm.

År 2006 utsågs Valve till solocellist för Australian Chamber Orchestra och hans sätt att sköta sitt arbete och leda har blivit en integrerad del av den internationellt hyllade orkesterns arbetssätt. Valve är känd för sitt naturliga, kreativa och mångsidiga musicerande, genom vilket han också försöker definiera den moderna musikerns roll.

Timo-Veikko Valve, allmänt känd som Tipi, rör sig utan ansträngning från moderna instrument till tidstypiska instrument och ser cellon som en flexibel och anpassningsbar samarbetspartner, antingen som solist eller som del av en ensemble. Tipi speglar också denna mångsidighet i sin egen musikaliska personlighet, där han omväxlande fungerar som programplanerare, orkesterledare eller som orkestersolist i båda sina hemländer. Han är också en mycket eftertraktad kammarmusiker. Tipi Valve har beställt och uruppfört många konserter och andra verk som skrivits för honom.

Valve spelar på en Amati-cello från 1616 (www.timo-veikkovalve.fi)

Timo-Veikko Valve och Aura Go uppträder i Helsingfors den 14 januari kl. 18.00.