Sibbe Live!: Tre B:n – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Sibbe Live!: Tre B:n

30.10.2024 19:00 – 20:00

Ordinariepris 15€ (+beställningsavgift)

Studerande/ pensionär/ barn 12€ (+beställningsavgift)

← Alla evenemang

Annemarie Åström, violin
Maija Parko, piano

På programmet: ”Tre B:n” Bach, Beethoven, Brahms

J.S. Bach: Partita för soloviolin no.2, d-moll
I Sarabande
II Gigue

L. van Beethoven: Sonat för piano och violin op. 96

J. Brahms: Sonat för violin och piano Op. 78, G-dur

Annemarie Åström är en mångsidig violinist, som är aktiv som kammar- och orkestermusiker, solist och lärare.

Åströms är utexaminerad från både Göteborgs musikhögskola (även med solistdiplom) och Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Våren 2016 fick Åström sin doktorsexamen från Sibeliusakademin. Hennes konsertserie handlade om nordisk fiolmusik från åren 1826–2014, och i sitt skriftliga arbete undersökte hon violinlektioner för nybörjare och hur de lämpar sig för olika temperament.

Åström är konstnärlig ledare för Wegelius Kammarstråkar och medlem i Finlands Kammarorkester.

Maija Parko uppträder i en mängd olika uppgifter inom konsten, och till hennes särskilda intressen hör bl.a. fransk musik, tidig 1900-tals musik och tvärvetenskapliga projekt. Hon fördjupade sig i bägge i sin konstnärliga doktorsavhandling vid Sibeliusakademin. Parko är en passionerad kammarmusiker och liedpianist. Vid sidan av sitt konstnärliga arbete undervisar hon även i piano vid Kyrkslätts musikinstitut. Det pedagogiska arbetet med unga musiker stöder Parkos egna musikalitet och ger henne positiv energi.

KIC/K Ensemble, grundats tillsammans med Annemarie Åström, Kaisa Ranta och Mari Palo, verkar året runt i Kyrkslätt med hjälp av stipendier. Tillsammans ordnar de även årligen ett musikläger för unga musiker i Kyrkslätt. Åström och Parko har spelat in en stor mängd kammarmusik, däribland Toivo Kuulas verk, för YLE.

Beställningsavgiften gäller biljetter köpta på Lippupiste.