Avant Aboagora: Gustav Holst, planeter och kosmisk populärmusik - Sibeliusmuseum Hoppa till huvudinnehållet

Avant Aboagora: Gustav Holst, planeter och kosmisk populärmusik

17.05.2024 17:15 – 18:15

Gratis inträde

← Alla evenemang

I år gör Avant Aboagora en djupdykning i kosmisk musikkultur. Aboagora-evenemanget inleds på Sibeliusmuseum den 17 maj 2024 med en utforskning av den kommande temahelheten ”The Planets” och musikens kosmiska dimensioner, ledd av docent Kimi Kärki. Evenemanget är på finska.

Kvällen kulminerar i en Fredagar på Sibbe-konsert med det kosmiska jazzbandet Astro Can Caravan.

Pääsemme tutustumaan musiikin, kulttuurihistorian ja universumin välisiin kosmisiin suhteisiin, kun dosentti Kimi Kärki käsittelee luennollaan elokuussa vietettävän Aboagoran seitsenvuotisen ohjelmakauden ideaa, Gustav Holstin Planets-orkesterisarjaa ja sen jälkeistä avaruudesta innoittuneen musiikin kulttuurihistoriaa. Kaikille avoin ja ilmainen Avant Aboagora -luento alkaa klo 17.15 ja kestää noin tunnin.

Avant Aboagora ennakoi vuosina 2024 – 2030 Aboagorassa toteutettavaa teemakokonaisuutta “The Planets”, joka pohjaa Gustav Holstin (1874–1934) säveltämään samannimiseen orkesterisarjaan. Planets-sarjan seitsemän osaa ovat tulevina vuosina vuorollaan Aboagora-tapahtumien inspiraationa ja alustana haastavien kysymysten pohtimiselle tieteen ja taiteen keinoin. Planeetat-teemakauden elokuussa 2024 avaa Mars, sodan tuoja. Sibelius-museossa järjestettävän Aboagoran 28.-30.8.2024 ohjelma julkistetaan toukokuussa.

Illan puhuja, FT Kimi Kärki on turkulainen kulttuurihistorioitsija, joka toimii lehtorina Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa (kulttuurinen musiikintutkimus) ja on kulttuuriperinnön tutkimuksen dosentti Turun yliopistossa sekä alue- ja kulttuurintutkimuksen dosentti Helsingin yliopistossa. Hän on tutkinut erityisesti populaarimusiikin historiaa, kuviteltuja tulevaisuuksia sekä totalitaristisia audiovisuaalisia spektaakkeleita. Hän on European Popular Culture Associationin presidentti (2023-2026) ja johtaa hanketta Fasismin lumo ja affektiivinen perintö suomalaisessa kulttuurissa (Koneen Säätiö 2021-2025).

Luennon jälkeen näkökulman musiikilliseen maailmankaikkeuteen tarjoaa Astro Can Caravan Fredagar på Sibbe -sarjan konsertissa. Kuopiossa vuonna 2001 perustetun maailmankaikkeusmusiikkiyhtyeen alkuperäinen esikuva oli yhdysvaltalainen Sun Ra And His Arkestra. Yhteensä vuosien saatossa karavaanin kyydissä on kulkenut yli 50 muusikkoa, monet heistä maamme jazz- ja vaihtoehtomusiikin kärkinimiä.

Luento on kaikille avoin ja maksuton. Luennon jälkeen kello 19 alkava Astro Can Caravanin konsertti on maksullinen (25 / 15 €). Konserttiin ennakkoliput myy ticted: https://www.ticted.com/en/events/5824.

Aboagora on tieteen ja taiteen tekijöiden kohtaamispaikka, yhteistyön mahdollistaja ja uuden luomisen tila. Hankkeen jokavuotiseen toimintaan kuuluu Turun Sibelius-museossa järjestettävä kansainvälinen kolmipäiväinen päätapahtuma sekä avoin Avant Aboagora -ennakkotapahtuma. Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011 käynnistetty hanke on pioneeri tiede- ja taideyhteistyön saralla. Tapahtuma perustuu näkemykseen siitä, että kokonaisvaltainen ongelmanratkaisu edellyttää paitsi tieteidenvälisyyttä myös tieteellisten ja taiteellisten näkökulmien yhdistämistä. Aboagoran järjestäjätahoja ovat Turun yliopisto, Åbo Akademi, Åbo Akademin säätiön yhteydessä toimiva Donner-instituutti ja Turun AMK:n Taideakatemia. Aboagoraa vuonna 2024 tukevat Koneen säätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto sekä Svenska Kulturfonden.

Lisätiedot: https://aboagora.fi