Dansande julkalender: We Belong Together – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Dansande julkalender: We Belong Together

Danskonstverket utforskar begreppen att bli synlig, att ta kontroll över rummet samt förhållandet mellan åskådare och utövare.

Dansarna, klädda i helsvarta, hudnära dräkter och stilettklackar, är placerade runt om i rummet och utför samtidigt exakta kollektiva former, rörelser och poser. Dansarnas ansikten och hår är täckta, vilket skapar ett intryck av silhuetter, som statyer eller deras skuggor. Verket betonar de kvinnliga dansarnas kroppsspråk, och feminina rörelser, och vänder därmed upp och ner på objektifierandet av statyerna. Dansarnas enhetliga, noggrant utarbetade koreografi stöds av musik som bara dansarna kan höra via sina trådlösa hörlurar.

Detta är en danskomposition för tre dansare, gjord av koreografen Pauliina Latva. Verket bygger på Heels-tekniken, som har varit ett hett ämne inom kommersiell dans. Latva har fördjupat sig i Heelsdansen sedan år 2016. Hon är intresserad av att utforska Heels-tekniken i samband med konstdans och föra tekniken till offentliga utrymmen.

Evenemanget arrangeras av Regionala danscentret i Västra Finland.