Fest i Gamla Åbo: Ampa-duo – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Fest i Gamla Åbo: Ampa-duo

Ampa är en duo som består av den beninske musikern och tonsättaren Akim Color och hans fru Heta Odoumonhou. De har uppträtt och spelat tillsammans i flera år. Akim är en välkänd slagverkare och trumbyggare i sitt hemland. Sedan 2003 har han besökt Finland för att arbeta med olika musikprojekt. Heta spelade tidigare i ett djembe-band, vars repetitioner Akim besökte en gång 2008. Akim och Heta har spelat musik tillsammans sedan dess. År 2022 bildade paret duon Ampa.

Akim komponerar Ampas låtar, som bygger på de traditionella rytmer som används i voodoo-ceremonier. Ampa betyder amen, och ordet används särskilt i voodooandan Throne Koundés ceremonier. Bandet spelar på ett antal afrikanska slagverksinstrument som inte hörs så ofta i Finland, t.ex. den typiska beninska gbon-trumman. Med duon uppträder Maarika Autio, som spelar balafon och kora.

Dyk ner i polyrytmens djup med Ampa och dansa dig in i en trans!