Fest i Gamla Åbo med Åbo Folks! Orkester – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Fest i Gamla Åbo med Åbo Folks! Orkester

Gamla Åbo firar hela dagen på Domkyrkans födelsedag den 17 juni 2023. Domkyrkan fyller förresten respektabla 723 år!

Som en del av firandet får man höra Åbo Folks! Orkester, som övar offentligt på Sibeliusmuseums gård (eller i salen om det regnar).

Medlemmarna i Åbo Folks! Orkestern tar musicerandet väldigt seriöst, men inte alls på allvar! Orkesterns varierande och nyarrangerade repertoar består av dansant musik från Finland, från polskor till katriller och från folksång till tangos. Orkestern är öppen för alla instrument och spelare, och alla kan delta hur de vill och enligt vilken tid de har – det viktigaste är att musiken ringer och sången sprakar. Den öppna gemenskapen grundades 2017 och har redan registrerat mer än 200 musiker, från nybörjare till proffs, som är intresserade av att spela och sjunga tillsammans.

Gratis inträde!

Under dagen ordnar många andra aktörer i Gamla Åbo program för alla åldrar. Kolla programmet från här: https://www.turku.fi/sv/fest-i-gamla-abo