Fest i Gamla Åbo: Välkommen till Astra! – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Fest i Gamla Åbo: Välkommen till Astra!

Gamla Åbo inbjuder områdets aktörer och stadsborna till en fest!

Gamla Åbo är värt en fest! I fjol deltog områdets aktörer i festen ivrigt och erbjöd stadsborna intressanta evenemang och även överraskande möten. Museerna och gallerierna hade öppet hus, Gamla Stortorget fylldes av marknadsstämning och på Kyrkparkens terrass kunde man stöta på performanser. Konstens hus firade från morgon till kväll, och på Sibeliusmuseum spelades folkmusik. Och mycket annat.

I år utlovas ett ännu digrare programutbud. Programmet publiceras i Åboregionens evenemangskalender i takt med att detaljerna klarnar. Läs mera om programmet och kom med i festdagens vimmel!

Välkommen till Astra – Framtidens mötesplats på Åbo Akademis campus i Åbo

Upptäck Astra, den nya mötesplatsen vid Åbo Akademis campus, framtagen för att bli en central mötespunkt för studenter, personal och alla som söker inspiration från det akademiska, konstnärliga och historiska. Med sin unika kombination av vetenskap, konst, evenemang och kunskapsturism, är Astra mer än bara en byggnad – det är en drivkraft för innovation och kulturellt utbyte.

Byggnaden uppförs av Stiftelsen för Åbo Akademi på den plats där Gadolinia tidigare stod.

Delta i vårt introducerande evenemang där Ann Charlott Hästö, chef för campusutveckling vid Åbo Akademi, och Jouni Lehtonen från Sigge Arkitekter, djupdyker i processen bakom Astra. De delar sin vision om hur Astra som byggnad och mötesplats kan forma framtiden för Åbo Akademi och dess samverkan med samhället. Evenemanget inleds av Stiftelsen för Åbo Akademi representerad av museichef Teemu Kirjonen.

Miss inte chansen att vara en del av denna spännande utveckling. Kom och bli inspirerad!

Information:

Datum: 15.6.2024
Tid: kl. 11.00
Längd: 45 minuter
Språk: Delvis på svenska och delvis på finska
Plats: Sibeliusmuseums främre gård. Vid dåligt väder hålls evenemanget inomhus.
Biljetter: Gratis, ingen förhandsanmälan krävs.
Arrangör: Åbo Akademi, Sibeliusmuseum och Stiftelsen för Åbo Akademi.

Evenemanget ingår i programmet för Fest i Gamla Åbo den 15.6.2024.

Fest i Gamla Åbo fortsätter på Sibeliusmuseums främre gård kl. 14 med Ampa-duo, som spelar traditionell beninsk musik. Ampa – Voodoorytmer från Åbo!