SLUTSÅLD - Fredagar på Sibbe: Iiro Rantala - Sibeliusmuseum Hoppa till huvudinnehållet

SLUTSÅLD – Fredagar på Sibbe: Iiro Rantala

Vuxen 25€

Studerande/ pensionär 15€

← Alla evenemang

Kompositören och pianisten Iiro Rantala är förmodligen den mest internationellt kända jazzmusikern i vårt land. Efter sin världsberömda ensemble Trio Töykeät på 1990-talet har han fortsatt sin lysande karriär med solokonserter, klassisk musik, pjäser, musikaler och hans senaste intresseområde – komposition av opera.

År 2010 skrev han på ett skivkontrakt med det tyska skivbolaget ACT, och hans soloalbum Lost Heroes från 2011 innebar en raketartad uppgång för Rantalas solokarriär. Förutom kritikerros vann albumet också flera internationella utmärkelser. Sedan dess har han spelat in 10 soloalbum för skivbolaget.

Rantala har studerat vid Oulunkylän Pop & Jazz -opisto  och jazzlinjen vid Sibelius-Akademin. Åren 1991–93 studerade han vid Manhattan School of Music i New York med klassisk piano som huvudämne.

Han har tilldelats Yrjö-priset 1996, ett femårigt stipendium från Statens kommission för tonkonst 1998, ett femårigt stipendium från Centralkommissionen för konst 2004 och Pro Finlandia 2013.

Iiro Rantalas musik kombinerar känslighet och romantik, men också fartfylld underhållning, flödande humor och en utstuderad teknisk virtuositet. Iiro förespråkar inte långa artistintroduktioner, utan låter musiken tala för sig.