Fredagar på Sibbe: Mikko Sarvanne Garden & AINON – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Fredagar på Sibbe: Mikko Sarvanne Garden & AINON

Vuxen 25€

Studerande/ pensionär 15€

← Alla evenemang

Mikko Sarvanne Garden och AINON är två ensembler som utforskar gränssnittet mellan jazz och modern klassisk musik. I sin gemensamma konsert på Sibeliusmuseum i Åbo möts de i en intensiv dialog.

Garden, under ledning av kompositören Mikko Sarvanne, presenterar sitt glödande, energiska och skogsliknande material från debutalbumet ”Heräämisen valkea myrsky”, som släpps i oktober 2022. Cellisten Aino Juutilainens AINON bjuder i sin tur på musik ur sin repertoar som genom improvisation förvandlas, växer och andas i nuet.

Konserten inleds med en dynamisk dialog mellan ensemblerna och avslutas med ett gemensamt material arrangerat enkom för kvällens möte.

Mikko Sarvanne Garden

Kompositören och multiinstrumentalisten Mikko Sarvanne tar med sin nya ensemble Mikko Sarvanne Garden lyssnaren till en parallell verklighet, en trädgård som ekar av ljudet av modern vokalmusik, softjazz och ljudkonst. Ensemblen består av tre vokalröster, cello, bas, slagverk och elektronik, som skär ut tiden och skapar både delade ögonblick av skarp rytm och en oändligt flödande och sträckt massa, katedraler av forntida vokalröster, glöden från cello och bas, som andedräkten från jordskorpan. Sarvannes kompositioner kombinerar exakt vision och kontroll med friheten och lugnet av Garden ensembles spelande.

Bandet grundades 2020 och deras första album, ”Heräämisen valkea myrsky”, kommer att släppas i september 2022 och är baserat på poeten Erkka Filanders dikt med samma namn (Poesia, 2013). Dikten, som är fylld av livslust, har införlivats i Mikko Sarvanne Gardens musik, både i form av verser som utgör kompositionstitlar och längre, sjungna texter. Albumet ”Heräämisen valkea myrsky” får verkligheten att resonera vid sidan av diktens text, och erbjuder en spegel vid sidan av texten, som inte är en exakt återspegling av verkligheten, utan har ett eget liv, som ett landskap på ytan av en damm.

// Mikko Sarvanne Garden //

Josefiina Vannesluoma, Selma Savolainen, Virva Immonen: sång
Sirja Nironen: cello
Mikael Saastamoinen: kontrabas
Jesse Ojajärvi: slagverk
Mikko Sarvanne: komposition, elektronik

Alla medlemmar i bandet: föremål, slagverk, sång

AINON

Den fyrbenta ensemblen AINON, som leds av cellokompositören Aino Juutilainen, hämtar sina musikaliska byggstenar från jazzen och den klassiska musiken för att skapa en fascinerande och färgstark väv. Ensemblens egna starka visioner tar lätt lyssnaren med sig till nya världar. En sällsynt sammansättning av cello, violin, blåsare och trummor i kombination med en livlig äventyrskänsla utmanar normerna för att skapa fängslande musik. Juutilainen får sällskap av Merimaija Aalto, Milo Linnovaara och Joonas Leppänen. AINONs debutalbum Drought släpptes 2020 av Helsingforsbaserade WeJazz och fick ett entusiastiskt mottagande i Finland och utomlands. “AINON’s compositions are filled with a rare sense of sophistication that combines the playful elements of jazz with the weightier approach of classical music seamlessaly.” I juni 2022 spelade bandet in hela två album med ny musik och förbereder för närvarande ett andra album. Turnén kommer huvudsakligen innehålla material från kommande album.

// AINON //

Milo Linnovaara: saxofon, flöjt, klarinett