Fredagar på Sibbe: Sampo Lassila Narinkka – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Fredagar på Sibbe: Sampo Lassila Narinkka

Vuxen 25€

Studerande/ pensionär 15€

Sampo Lassila, kontrabas och kompositioner

Aleksi Trygg, viola pomposa

Markku Lepistö, dragspel

Janne Tuomi, resväskor och slagverk

Narinkka är från östra Helsingfors och det enda bandet som spelar distinkt finländskt, originell klezmermusik. Narinkkas musik påverkas inte bara av klezmertraditionen utan också av etno-jazz, världsmusik och till och med samtidsmusik. Medlemmarna i bandet är erkända experter inom sitt område – en exceptionell kombination av musiker med rötter i folkmusik, jazz, improviserad och klassisk musik, och med bakgrund i allt från Värttinä till Krakatau, Lahtis stadsorkester till Black Motor.

Bandet har tidigare släppt två album, som båda har nått de internationella världsmusiklistorna. Det bärande temat för det tredje och senaste albumet, Suomiklezmer 2, är en serie kompositioner som kallas East-Helsinki Suite, där modern klezmer används för att beskriva och tolka den karga skönheten i vårt östra Helsingfors.

Frågan är hur det är möjligt att tolka eller beskriva östra Helsingfors genom klezmer?

Köpcentret i Botby gård, Kasbergets Alepa, Nybondas, Botby och tunnelbanelinjen från Helsingfors centrum till Itis har alla fått sina egna klezmerkaraktärer. I tonerna av nutida klezmer presenteras östra Helsingfors, och mer allmänt det moderna förortsfinland, på ett realistiskt, folkligt, mångkulturellt och frodigt sätt. Den berättande instrumentalmusiken säger ingenting direkt, utan ger lyssnaren möjlighet att skapa sin egen uppfattning och att tolka de klingande bilderna på ett personligt plan.

Men.

Eftersom konserten nu är i Åbo, kan konsertens dramaturgi också placera dessa stycken på liknande platser i Åbo. Kommer Nybondas att placeras i Runsala eller Kasbergets Alepa i Ilpois K-Market? Vad skulle motsvarigheten till det grönskande Botby vara och skulle Gårdsbacka placeras i Kråkkärret?

Förutom dessa nya finska klezmerlåtar kommer konserten att bjuda på färska och grova arrangemang av traditionella klezmerlåtar, av vilka många har valts ut från regionen i nuvarande Ukraina.