Gäster från London: Ofer Falk & Roger Chase – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Gäster från London: Ofer Falk & Roger Chase

23.08.2024 19:00 – 20:00

Ordinariepris 25€ (+serviceavgift)

Studerande/ pensionär 15€ (+serviceavgift)

← Alla evenemang

Ofer Falk, violin, Roger Chase, altviolin

W.A. Mozart: Duo nr 2 i B-dur K 424

Bohuslav Martinů: 3 Madrigaler (Duo nr 1) H. 313

Jean-Marie Leclair: Sonat i A-dur för 2 violiner op. 3 nr 2 (arr. Chase och Falk)

Alessandro Rolla: Duo Concertante i C-dur

Ofer Falk, född 1967 i Israel, studerade för den legendariska pedagogen Ilona Feher i Tel-Aviv och senare med professor Dora Schwarzberg i Wien.

Ofer har vunnit många priser i internationella tävlingar, bland annat Henryk Szerying specialpris (1993) och toppris i Tchaikovsky 10th International Competition i Moskva (1994) och Montreal International Violin Competition (1995).

Ofer gjorde sin debut som solist med English Chamber Orchestra i februari 2003 och blev omedelbart återinbjuden till påföljande framträdanden. Andra platser i Storbritannien där Ofer har framfört konserter inkluderar The Barbican, Queen Elizabeth Hall, Saint Martin in the Fields och Purcell Room.

I april 2017 uruppförde Ofer Lange-Muller-konserten med orkestern dell’Arte. Den senaste erfarenheten som gästledare inkluderar ledandet av Orquesta Filarmónica de Gran Canaria i november 2017.

Internationellt har hans framträdanden sänts i både radio och TV, bland annat på BBC Radio 3, tyska Radio-Berlin, Israeli Radio and Television, Russian State Radio and Television och Canadian Radio (CBC).

Ofer är en skicklig kammarmusiker. Han var grundande medlem och ledare för Schidlof Quartet, (1994-2001) Falk Quartet (2001-2003), och från 2007 till 2015, ledare för Allegri String Quartet, där han framträdde med artister som Murray Perahia och Jack Brymer. Han har spelat in tre CD-skivor med Schidlof-Quartet (Linn Records), en med Falk-Quartet och tre med Allegri-Quartet.

Ofer är professor i violin vid Trinity Laban Conservatoire och vid Guildhall School of Music and Drama. Han ger också årliga mästarklasser vid Uzmah-festivalen i Kroatien.

Ofer spelar på en violin från 1661 av Nicolò Amati från Cremona.

Roger Chase, född i London, studerade vid Royal College of Music med Bernard Shore och i Kanada med Steven Staryk, och arbetade även en kort tid med den legendariske Lionel Tertis.

Han debuterade med English Chamber Orchestra år 1979 och har sedan dess spelat som solist eller kammarmusiker i större städer i Storbritannien, USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Japan, Mellanöstern, Indien, större delen av Östeuropa och hela Västeuropa, Skandinavien och Sydafrika.

Han var medlem i många ensembler, bland annat Nash Ensemble i mer än 20 år, London Sinfonietta, Esterhazy Baryton Trio, Quartet of London, Hausmusik of London, och London Chamber Orchestra, och har blivit inbjuden att spela som första viola i många stora brittiska orkestrar och andra orkestrar i Nordamerika och Europa, däribland Berlins filharmoniska orkester.

Han har spelat in för EMI, CRD, Hyperion, Cala, Virgin, Dutton, Centaur, Naxos och Floating Earth Records, samt demonstrerat sina mångsidiga intressen genom att spela med en folkmusikgrupp på en förstärkt viola, som solist på ett autentiskt instrument och som en exponent för avantgarde.

Herr Chase har undervisat i Storbritannien vid Royal College of Music, Guildhall School och Royal Northern College of Music. Han har varit professor vid Oberlin College och undervisar för närvarande vid Roosevelt University i Chicago och vid Trinity Laban Conservatoire i London.

Serviceavgiften gäller biljetter köpta på Lippupiste.