Himera presenterar: Deep Listening – The Story of Pauline Oliveros – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Himera presenterar: Deep Listening – The Story of Pauline Oliveros

Vuxen 7€

Studerande, pensionärer, arbetslösa 5€

← Alla evenemang

Denna nya dokumentärfilm berättar historien om den ikoniska amerikanska kompositören, konstnären, läraren, filosofen och experimentella musikpionjären Pauline Oliveros (1932-2016).

Oliveros var en av den västerländska elektroniska musikens förgrundsgestalter, en virtuos dragspelare, mentor till många unga konstnärer och en teknisk innovatör som hjälpte till att utveckla exempelvis verktyg som låter musiker spela tillsammans medan de är i olika länder.

Hon skapade elektroakustiska kompositioner som anses som klassiska verk i den elektroniska musikens historia och bidrog till den tidiga utvecklingen av fri improvisation. Oliveros såg ljudens mångfald som ”en storslagen komposition” och var engagerad i att utveckla och lära ut perceptuella färdigheter som gjorde det möjligt för människor att uppskatta ljudmiljön omkring sig. Hon utvecklade denna praktik till Deep Listening, en form av meditativ konst som fokuserar på ljuden från den yttre världen och de tillfälliga ljuden av våra innersta tankar.

En film av Daniel Weintraub. Med Terry Riley, Laurie Anderson, Morton Subotnik och andra. 117 min. English subtitles. Dörrarna öppnas kl. 17.00.

Museets inträdesbiljett:
Vuxna 7 €