Kuratorn guidar: Mer än bara gubbar #1 – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Kuratorn guidar: Mer än bara gubbar #1

Under kuratorns guidning bekantar vi oss med utställningen Mer än bara gubbar. Utställningen presenteras av dess kurator, konstsamlingens intendent Ulrika Grägg.

Vi får höra om bakgrunden till utställningen, om konsten som finns framme och om donatorerna bakom samlingen. De första konstdonationerna mottogs i början av 1920-talet, den senaste i slutet av 2023. Vem är donatorerna som presenteras och vilken typ av konst har donerats till Stiftelsen för Åbo Akademi under dess 107-åriga historia?

I utställningen ingår porträtt, landskapsmålningar, stilleben och målningar med religiösa motiv och motiv från vardagliga händelser. Hur har verken valts till just denna utställning och varför?

Det ryms 15 personer på guidningen. Säkra din plats genom att anlända i god tid. Guidningen ingår i museets inträdesbiljett.

Guidningens språk är svenska.

Välkommen!