Sibbe Live!: Ljudet av cello och Bach – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Sibbe Live!: Ljudet av cello och Bach

Vuxen 15€

Studerande/ pensionär 12€

← Alla evenemang

Cellon anses vara den andra mänskliga rösten, och nu är den i händerna på cellisten och sångerskan Seeli Toivio.

Johann Sebastian Bach:

Svit nr 1 i G-dur (BWV 1007)
Svit nr 2, d-moll (BWV 1008)
Svit nr 3, C-dur (BWV 1009)

Seeli Toivio är en finsk mezzosopran och cellist som har framträtt flitigt i Centraleuropa, Japan och USA, bland annat i Carnegie Hall i New York. Bland hennes många inspelningar finns en komplett inspelning av alla J.S. Bachs sex cellosviter och Virtuoso Cello, där hon framför violinvirtuosa verk (Sarasates Carmen-fantasia, Bazzinis Le Ronde des Lutins, Montis Zcardas, etc.) för cello. Hennes sångröst, som har funnits med henne sedan barndomen, har under de senaste åren kommit till uttryck som en anmärkningsvärt stark och ädel mezzosopran. Toivios sångpedagog är operasångerskan och musikdoktorn Margareta Haverinen. Toivio var finalist i Toivo Kuula Song Contest 2021 och vann ett specialpris för den bästa tolkningen av ny musik. Toivio gjorde sin debut i rollen som Erda i R. Wagners opera ”Siegfried” 2022. Toivio spelar också elektrisk cello, komponerar maskinpop och gör arrangemang.