Sibbe Atrium Live!: Olli Aarni – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Vuxen 15€

Studerande/ pensioner 12€

← Alla evenemang

Olli Aarni är en skapare av experimentell musik och ljudkonst. Hans verk erbjuder brokiga ljud som glatt trasslar ihop sig medan de skapar känslosamma ljudvärldar med många lager. Naturens kaos, komplexitet och slumpmässighet läcker ut i strömmar av elektroniska ljud, så att den livfulla helheten konstant gungar mellan ordning och kaos, minimalism och maximalism. Aarnis arbete sker inom många olika tekniker och tillvägagångssätt, och hans ljudvärldar både stryker känslorna och kittlar tankarna.

Olli Aarnis produktion har publicerats som ljudinspelning i fyra kontinenter, och han har dessutom gjort ljudpoesi, interaktiva ljudverk på internet, installationer samt verk för radio. Hans nyaste album Loput (2022) är ett långsamt, blåsigt och suddigt ljudcollage. Det föregående albumet Värejä hangella (2021) innehåller rytmmusik som nästan splittrats till atompartiklar, och det ännu tidigare albumet Mato syö lehteä (2021) är däremot en elektrisk ljudomarbetning av organiska materials konstanta metamorfos.