Sibbe Live!: Patrik Kleemola & Key Ensemble – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Sibbe Live!: Patrik Kleemola & Key Ensemble

09.10.2024 19:00 – 20:00

Ordinariepris 15€ (+serviceavgift)

Studerande/ pensionär/ barn 12€ (+serviceavgift)

← Alla evenemang

Patrik Kleemola, gitarr
Key Ensemble dirigerad av Jutta Seppinen

På programmet:
Mikko Heiniö, Eero Hämeenniemi, Heitor Villa-Lobos

Patrik Kleemola (f.1981) är en av de mest framstående klassiska gitarristerna i Finland, som aktivt framträder som solist, kammarmusiker och solist i symfoniorkester. Efter att ha vunnit den internationella gitarrtävlingen II Guitaristival i Åbo och fått priser i andra tävlingar, såsom den internationella gitarrtävlingen Gargnano i Italien, har han framträtt som solist på musikfestivaler, bl.a. i London, Rom, Buenos Aires, Aten, Dublin, Tallinn, Milan, Florens och Oberstdorf.

Kleemolas repertoar omfattar konserter av Rodrigo, Castelnuovo-Tedesco, Takemitsu, Ponce, Giuliani, Vivaldi, Heiniö, Gerung och Maggio, vilka han har framfört som solist med Orquesta Sinfonica de la Juventud Venezuelana El Sistema, Orchestra I Pomeriggi Musical, San Remo symfoniorkester, Lecce symfoniorkester, Åbo filharmoniska orkester, Uusinta Ensemble och Tampere Cappella.

Kleemola är känd för sitt intensiva samarbete med många kompositörer, vilket har resulterat i mer än sextio verk som sträcker sig från solostycken till kammarmusik och gitarrkonserter. Kleemolas många inspelningar har fått ett entusiastiskt mottagande internationellt.

Kleemola arbetar som lektor i gitarr vid Åbo konservatorium, och håller ofta också mästarkurser i samband med turnéer, under de senaste åren förutom i Finland också bl.a. i Buenos Aires (IUNA – Institute Universitario Nacional del Arte at Buenos Aires), London (Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance) samt vid flera konservatorier och musikakademier i Italien. Sedan år 2014 har Kleemola fungerat som konstnärlig ledare för Turku Guitar Festival, som han har grundat.

Kammarkören Key Ensemble från Åbo är en av ett fåtal professionella körer i Finland. Den år 2005 grundade kören är idag en central aktör inom vokalmusiken i Åboregionen och nationellt. Key Ensemble, uppskattad för sin fylliga och slagkraftiga klang, framför en mångsidigt och kreativt sammansatt repertoar som sträcker sig från renässansen fram till den nyaste musiken. Kören framträder, utifrån tillfällets och repertoarens behov, i olika stora sammansättningar, från små vokalensembler till en fullödig kammarkör.

Key Ensemble har gett ut 7 CD-skivor av vilka flera prisbelönats, bland annat som Årets körskiva i Finland. Skivorna har också noterats internationellt, genom uppskattande recensioner och utmärkelser. Kören har också, särskilt under senare år etablerat en stark närvaro på sociala medier, exempelvis Youtube.

Jutta Seppinen började som körens konstnärliga ledare i augusti 2022. Därutöver har Key Ensemble letts av många gästande dirigenter, exempelvis Saara Aittakumpu, Atso Almila, Justin Doyle, Heinz Holliger, Matti Hyökki, Pasi Hyökki, Hannu Lintu, Eleriin Müüripeal, George Parris, Krzysztof Penderecki, Leif Segerstam, Jan Söderblom, Kari Turunen och Visa Yrjölä m.fl.

Key Ensemble

Serviceavgiften gäller biljetter köpta på Lippupiste.