Sibbe Live!: Tierra Lejana – ett avlägset land – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Sibbe Live!: Tierra Lejana – ett avlägset land

Vuxen 15€

Studerande/ pensionär 12€

Janne Lehtinen spelar gitarrmusik från Argentina.

I det här programmet spelar Janne Lehtinen musik av tre argentinska vänner, Juan Falú, Jorge Cardoso och Gustavo Nasuti. Deras musik är djupt rotad i argentinsk tradition och folklore. Utifrån denna tradition har de byggt upp sin egen personliga stil och gjort den till universell musik för konsertbruk. De gav Lehtinen musiken till programmet och inspelningen, som han släppte på albumet Tierra lejana.

Argentinsk musik är mycket mer än bara Buenos Aires tango. Folkmusiken är lika bred som landet självt och sträcker sig från den sorgsna milonga från pampas till den vilda chacarera från Anderna och den romantiska guarana från de nordliga regnskogarna. Gitarren är ett viktigt instrument i Argentina och landet är fullt av mästare. Du kan se och höra detta till exempel på den stora årliga festivalen Guitarras del Mundo. Festivalen äger rum på mer än 80 platser runt om i landet och ger dig chansen att höra lokala musiker tillsammans med internationella besökare.

Janne Lehtinen inledde sina musikstudier vid Tammerfors musikinstitut 1972 och fortsatte sina studier vid Sibelius-Akademin, där han tog examen 1983 tillsammans med Kari Äikäs. Därefter studerade han i mästarklasser med John Williams, Jorge Cardoso och Jorge Morel som lärare. Hans första konsert i Sibeliusakademins sal var 1986. Janne Lehtinen har uppträtt både som solist och kammarmusiker i Finland och utomlands. Han var gitarrlärare vid musikinstitutet i Hyvinge under många år. Janne Lehtinen har gett ut cd-skivor med hans konsertprogram på sitt bolag Kistu. Skivorna kan köpas på konserter och i Fuga-skivbutiken. Detta gör det möjligt för publiken att återvända till konsertatmosfären hemma. Sydamerikansk och i synnerhet argentinsk musik har ofta funnits med i Lehtinens program.