Sibbe Live: Ua hoi! -Musik med 118 Strängar – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Sibbe Live: Ua hoi! -Musik med 118 Strängar

Vuxen 15€

Pensionär/studerande 12€

← Alla evenemang

I samarbete med Finlands solistförening r.f.

Eija Kankaanranta, kantele, Juulia Salo, kantele

Tuomas Turriago – Pekka Jalkanen – Lara Poe – Adina Dumitrescu

Kombinationen av två kanteler har inspirerat finska tonsättare till att producera stilmässigt och tonmässigt mångsidiga verk. Denna nya kanteleduo, som hittat varandra via intresset för samtida konstmusik samt improvisation, erbjuder ett färgstarkt konsertprogram med musik från mer än tjugo år tillbaka. Programmet rör sig från Sahas, Jalkanens och Whittalls meditativa klangvärld, till Piazzolas och Dumitrescus skojfriska rytmer. Improvisation dyker upp både i och mellan verken. ”Ua Hoi!” är ett lekfullt spel vars utgång även publiken kan påverka: Publiken får rösta fram två valbara verk som slutligen fogas till det fastslagna konsertprogrammet.

Tuomas Turriago (f. 1979) fungerar både som pianist, kapellmästare och kompositör. Da Lontano från år 2011 är ett stämningsmässigt luftigt och koncentrerat pianosolo, som Eija Kankaanranta arrangerade för två kanteler år 2018. Det dunkelt lockande och stillastående karaktärstycket håller lyssnaren i sitt grepp konstant. Det växer måttfullt till sig för att åter tystna mot slutet.

Pekka Jalkanen kunde även kallas kantelens nationalkompositör. Han har skrivit en mängd älskade verk för solokantele och åtskilliga kammarmusiksammansättningar, samt utvecklat en alldeles unik spelestetik och flera olika speltekniker. I Siemen-verket hörs de för Jalkanen typiska tillämpningarna av antik tid, stämningssystematik, modus och estetik (Jalkanen, 2010).

Lara Poe är en intressant finsk-amerikansk kompositör och pianist, som för tillfället bor och arbetar i London. Poes komposition för två kantelemusiker är Ua hoi!-duons första beställningsverk. Poes verk har uppförts bl.a. i USA, Finland, Lettland, Tyskland och Taiwan. Hon beskriver sitt kompositionsspråk som eklektiskt och egendomligt (eclectic and quirky), men påpekar samtidigt att hon grundar sina verk på en solid harmoni och form.

Adina Dumitrescu utgår från den rumänska folkmusikens mångsidiga rytmer och jordnära uttryckssätt. Ua Hoi! är en frenetisk kanteleduo, där musikerna vid sidan av spelandet även hoho-ar, ropar och kommunicerar med sina egna röster.

***************************************************************************************************************************

Kantelekonstnären Juulia Salo (fd Pölönen) är en aktiv artist och ivrig kammarmusiker. Hon utexaminerades till magister i musik från Sibeliusakademin år 2017 och höll sin stort uppskattade första konsert år 2018. Salo utmärker sig främst för sin samtida konstmusikrepertoar och sin improvisation. Hon har uruppfört verk av kompositörerna J-T Vesikkala-Wittmacher, Patrik Kako, Michaela Augustinová, Heidi Hassinen, Dante Thelestam och Esa Ylivaara. År 2015 tog Salo första pris i den tredje internationella kanteletävlingen (III Kansainvälinen Kantelekilpailu) och år 2020 uppträdde hon som triosolist tillsammans med Joensuu stadsorkester. Förutom i Finland, har Salo konserterat bland annat på Malta, i Tjeckien, England, Ungern, Tyskland, Lettland och Litauen. Salo undervisar också i kantelespel, spelar bakgrundsmusik i Tempelplatsens kyrka och musicerar i flera olika sammansättningar, bland annat tillsammans med perkussionisten Janne Savela.

Eija Kankaanranta är en aktiv förnyare av kantelemusik, och drar sig inte för de mer komplicerade musikaliska utmaningarna. Hon utexaminerades till doktor i musik från Sibeliusakademin år 2009. Kankaanranta har uruppfört bl.a. Lotta Wennäkoskis, Kaija Saariahos, Asta Hyvärinens, Olli Virtaperkos, Jukka Tiensuus och Juhani Nuorvalas verk. Kankaanrantas album ”Griffyr – contemporary kantele music” publicerades år 2007.
Kankaanranta har uppträtt som solist bland annat med Avanti!, Joensuus och Björneborgs stadsorkester, samt det nederländska NBE. Hon har även fungerat som orkestermusiker i Esbo stadsorkester, Finländska barockorkestern, Jyväskylä Sinfonia, Uusinta ensemble samt i Moscow Contemporary Music Ensemble och i det danska Athelas Sinfonietta. Mellan åren 2016-2018 spelade Kankaanranta kantele i Kaija Saariahos  ”Only the Sound Remains”-opera. Till hennes nya musikgrupper hör det blues- och folkmusik-fusionerande Juurakko, den danska perkussionist-kompositören Lisbeth Diers ensamble samt duon med fokus på vår tids musik, tillsammans med Camilla Hoitenga. År 2020 jobbade Kankaanranta med konstnärliga projekt finansierade av Finska kulturfonden.