Sibbe Live!: Wien – krigen – Warszawa

01.10.2025 19:00 – 20:00
Ordinariepris 15€ + beställningsavgift (från 1,50 € + 0,65 % av beställningen)
Studerande/pensionär/barn 12€ + beställningsavgift (från 1,50 € + 0,65 % av beställningen)
Tiina Karakorpi, piano
Terhi Paldanius, violin
Johannes Brahms: Sonat för violin och piano i A-dur, op. 100 (1886)
Grazyna Bacewicz: Partita för violin och piano (1955)
Erich Korngold: Sonat för violin och piano, op. 6 (1913)
Grazyna Bacewicz (1909–1969) undervisades i piano och fiol av sin far innan hon började studera vid konservatoriet i Warszawa. Efter examen från konservatoriet som 22-åring fortsatte hon sina studier i Paris, där hennes kompositionslärare var Nadia Boulanger och hennes fiollärare Carl Flesch. Efter studierna turnerade Bacewicz aktivt som violinist tillsammans med sin pianistbror runt om i Östeuropa. Hon arbetade också som konsertmästare i Warszawas radioorkester, där hon samtidigt lärde sig orkestrering. Under den nazistiska ockupationen under andra världskriget organiserade Bacewicz hemliga konserter och deltog i motståndsrörelsen. I Bacewicz musik förmedlas samhällets och omvärldens våldsamhet och individens nöd under förtryckets maskineri.
Violinisten Carl Flesch och pianisten Artur Schnabel uruppförde Erich Wolfgang Korngolds Sonat för violin och piano i G-dur, op. 6, i Berlin i oktober 1913. Duon Flesch–Schnabel framförde ofta sonaten på sina turnéer, men Korngolds färgstarka och monumentala verk har senare fallit bort från standardrepertoaren. Forskaren Jennifer Martyn reflekterar i sin avhandling (2016) över varför detta fantastiska stycke, skrivet av ett underbarn vid 15 års ålder, inte spelats särskilt mycket sedan 1920-talet. Som jude flydde Korngold till USA och började komponera filmmusik för Hollywood, vilket gjorde att hans tidigare musik från Europa hamnade i skymundan. Hans harmoniska språk, som bygger på tonalitet, började snart uppfattas som föråldrat i jämförelse med till exempel landsmannen Arnold Schönbergs kompositioner. Korngolds violinsonat är djupt rörande och vacker musik rik på innehåll.
I samarbete med Finlands solistförening.
Pianisten Tiina Karakorpi uppträder regelbundet som solist och kammarmusiker. Hon avlade doktorsexamen i musik vid Sibelius-Akademin år 2016. Sina studier har hon fördjupat bland annat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och vid ECMA (European Chamber Music Academy). Hon har rönt framgång i tävlingar såsom Maj Lind-tävlingen (1997) och Vanna Spadafora-tävlingen i Italien (2006). Karakorpi spelar i olika kammarmusikensembler, bland annat i KAAÅS-trion (med Annemarie Åström, violin, och Ulla Lampela, cello). KAAÅS har gjort den första världsinspelningen av Helvi Leiviskäs Pianotrio för skivbolaget Alba Records. Karakorpi är intresserad av konstmusikens marginalområden, och har särskilt fokuserat på att lyfta fram musik komponerad av kvinnor under de senaste århundradena. I sitt konstnärliga doktorandarbete fördjupade hon sig i kroppsligheten i moderskapet och hur det kan förenas med konstnärskap. Karakorpi är konstnärlig ledare för konsertserien Maryn sormenjäljillä (Marys fingeravtryck) vid Gallen-Kallela-museet.
Terhi Paldanius började sina violinstudier vid Lapinlahti musikläger när hon var sex år gammal. Studierna fortsatte vid Ylä-Savo musikskola och Kuopio konservatorium innan hon började på Sibelius-Akademin, där hon har studerat under ledning av Päivyt Meller och Tero Latvala. Andra betydande lärare och mentorer har varit Johannes Meissel, Hatto Beyerle och Hugh Maguire. Paldanius är en av grundarna av Kamus-kvartetten och har studerat tillsammans med kvartetten vid bland annat European Chamber Music Academy (ECMA) och Britten-Pears-programmet i England. Paldanius har beställt och uruppfört verk av flera finska kompositörer, bland andra Sebastian Fagerlund, Outi Tarkiainen, Riikka Talvitie, Tytti Arola, Sebastian Hilli, Aki Yli-Salomäki, Jouni Kaipainen, Adam Vilagi, Seppo Pohjola, Iikka Kotaja, Perttu Haapanen, Minna Leinonen, Veli-Matti Puumala och Lotta Wennäkoski. Paldanius har en lång skivkarriär med flera prisbelönta album, det senaste ”Itämerelle” av Kamus. För närvarande spelar Kamus in alla Ludwig van Beethovens stråkkvartetter. Paldanius är konstnärlig ledare för Meidän Festivaali tillsammans med Kamus. Ett stort projekt som genomfördes 2020–21 var Beethoven effect-projektet, där alla 17 Beethoven-kvartetterna framfördes på sex konserter under fyra dagar. En ny genreöverskridande satsning för Paldanius är Battleshow, där hon uppträder tillsammans med b-boy Jimi Kettunen, balettdansören Auri Ahola, rapparen Ailu Valle och beatboxaren Kevin Francetti. Paldanius har också samarbetat med dansare och koreograf Elina Pirinen, har ett nytt projekt på gång tillsammans med folkmusikern Amanda Kaurante och är involverad i violinist-regissören Siljamari Heikinheimos koncept ”Ruuhkavuosien kulttuurikeidas”.