Turku Jazz: Selma Savolainen Horror Vacui – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Turku Jazz: Selma Savolainen Horror Vacui

Selma Savolainen – sång
Toomas Keski-Säntti – piano
Eero Tikkanen – kontrabas
Okko Saastamoinen – trummor
Tomi Nikku – trumpet
Max Zenger – klarinett

Selma Savolainen, känd för sin fördomsfria musikalitet och imponerande sång, kommer att presentera sitt band Horror Vacui på Turku Jazz Festival på onsdag kväll!

Selma Savolainen, även känd från vokalgruppen Signe, har hyllats som en sångerska som har fört den finska vokaljazzen till en ny nivå. Savolainens engelskspråkiga låtar har inspirerats av bland annat modern jazz och alternativa singer-songwriter-stilar. Artisten som bl.a. tilldelades priset Pori Jazz Rising Talent, använder rösten som ett instrument bland alla andra. I hennes kompositioner har varje musiker och instrument sin egen plats och sitt eget ögonblick.

Det brittiska skivbolaget Whirlwind Recordings, som ger ut några av de mest intressanta albumen inom modern jazz, släppte Savolainens debutalbum Horror Vacui i maj 2023. Savolainen har komponerat och arrangerat musiken specifikt för den unga generation musiker som hennes sextett består av. Sångserien som hänvisar till bandnamnet, handlar om rädslan för tomhet, övergivenhet och överraskande upptäckter.

”Livet är fullt av rädsla, men vid sidan av den finns också entusiasm, nyfikenhet och lek”, säger Selma Savolainen om musikens tema.

Förköpsbiljetter: Tiketti
Grundbiljett 22€