Från bly till digi – 200 år av tidningshistoria  – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Från bly till digi – 200 år av tidningshistoria

Tidningen Åbo Underrättelsers jubileumsutställning Från bly till digi – 200 år av tidningshistoria hyllar Finlands äldsta dagstidning som fortfarande utges.

Sibeliusmuseums sommarutställning dyker in i mediehistoriens värld. Åbo Underrättelser, även känd som ÅU, har överlevt Åbo brand, konkurser och en turbulent medievärld. Utställningen presenterar bland annat historien om ÅU:s födelse och dagens ÅU, personerna bakom tidningen, de mest intressanta nyheterna genom åren och tidningens experiment med olika medieformat. Besökaren får fördjupa sig i innehållet både genom papperstidningens traditionella format – i text och bild – men även genom utställda föremål och videor. Förutom Åbo Underrättelsers historia presenterar utställningen även tryckteknikens utveckling och medievärldens förändring under de senaste 200 åren.

Historiker Christoffer Holm står för innehållsproduktionen. Han har även sammanställt ÅU:s historik Äldst i Finland men aldrig gammal

Utställningen är en del av ÅU:s 200-årsfirande. ÅU och Sibeliusmuseum delar också ett stycke gemensam historia, eftersom båda varit verksamma i museets grannfastighet Tryckerihuset. En annan gemensam nämnare är Stiftelsen för Åbo Akademi. Stiftelsen äger och upprätthåller Sibeliusmuseum och är majoritetsägare i ÅU Media, som ger ut tidningarna Åbo Underrättelser och Pargas Kungörelser.

Utställningen öppnar den 15 juni och pågår till 15 september 2024.