I mars bjuder Sibeliusmuseum på kvinnodagsfirande, blockflöjtens historia och parisiska melodier – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

29.02.2024

Kammarmusikkonserter i Sibeliussalen, Turku Jazz Festivals konserter och en upplysande utställningsguidning med kuratorn förser vänner av musik och konst med oförglömliga upplevelser i Sibeliusmuseum i mars.

Konsertmånaden inleds av Turku Jazz Festival den 6 mars när den färska Emma-vinnaren Selma Savolainen och hennes ensemble Horror Vacui intar scenen. Ensemblens namn refererar till den av Savolainen komponerade sångsviten om tomhet, fruktan, avståndstagande och överraskande fynd.

Den internationella kvinnodagen den 8 mars firas på Sibeliusmuseum med sopranen Pia Pajala och pianisten Eveliina Kytömäki, som under sin liedkonsert framför verk av kvinnliga kompositörer samt berättar historierna bakom verken. Repertoaren rymmer även mer sällsynta kompositioner.

”Repertoaren består av favoriter från våra egna notsamlingar, så som Helvi Leiviskäs och Nadia Bulangers solosånger. Vi har gjort ett riktigt dektektivarbete och fått tag på sällsynta verk från Sibeliusmuseums och Nationalbibliotekets samlingar. Två verk av Aina Korhonen, som är komponerade i Wagnersk stil, hittades bland Helsingfors damorkesters noter”, berättar Pajala och Kytömäki.

Fransk afton den 13 mars bjuder på kammarmusik från Pariskompositörerna Maurice Ravel och César Franck. Ravels fräscht impressionistiska Stråkkvartett i F-dur är ett av hans första betydelsefulla verk som har en etablerad plats på stråkkvartetternas standardrepertoar. Francks senromantiska Pianokvintett f-moll op.14 är mycket energisk och man kan skönja influenser från såväl Brahms som Schubert. Emsemblen består av Varpu HeikinheimoLotta HarjuChristina ShoonackkerAuroora Perttunen och Hannu Alasaarela. Varför Paris, vi har ju Åbo!

På Duoafton den 20 mars uppträder Erkki Lahesmaa (cello) och Eveliina Kytömäki (piano). Konserten öppnas med Igor StravinskysSuite Italienne, som kompositören arrangerade från sin omtyckta balett Pulcinella. Den följs av Laura Netzels romantiska sonatop. 66 från år 1899. Den Finlandsfödda kompositören gjorde sitt livsverk i Sverige och använde ofta pseudonymen N. Lago i sina utgåvor. Kvällen avslutas med tjeckiska Bohuslav Martinus cellosonat, som han komponerade strax efter att han flyttat till USA år 1942. I verket kan lyssnaren skönja kompositörens motstridiga känslor och starka hemlängtan.

Världens mest missförstådda instrument i strålkastarljuset

Yrkesblockflöjtisten Eero Saunamäki bjuder på en en-timme lång, unik föreställning den 27 mars. Publiken leds genom blockflöjtens historia till nutid.

”Många anser att blockflöjten är ett gräddfärgat plaströr som spelas en aning ostämt på skolans våravslutning. I händerna på ett proffs är blockflöjten dock ett mycket mångsidigt och fascinerande instrument, vars historia går nästan tusen år tillbaka i tiden. Blockflöjten är världens mest missförstådda instrument!”, säger Eero Saunamäki.

Den 24 mars får publiken möjlighet att fördjupa sig i Sibeliusmuseums vårutställning Mer än bara gubbar under ledning av utställningens kurator, intendent Ulrika Grägg vid Stiftelsen för Åbo Akademi. Guidningen berättar om bakgrunden till utställningen samt om donatorerna vars förtjänst det är att konstsamlingen existerar. Sibeliusmuseum ordnar även guidade utställningsturer på beställning.

Evenemangsbiljetter kan bokas via vår webbsida. Turku Jazz: Selma Savolainen Horror Vacuis biljetter via Tiketti.

Läs mer om Sibeliusmuseums alla evenemang här!

Turku Jazz: Selma Savolainen Horror Vacui
6.3 kl. 19:00 – 20:00
Förhandsbiljetter: Tiketti
Biljett 22 €
Pensionärer 20 €
Studerande och barn (7–17 år) 15 €

Kvinnodagskonsert
8.3 kl. 19:00 – 20:00

Sibbe Live!: Fransk afton
13.3 kl. 19:00 – 20:00

Sibbe Live!: Duoafton
20.3 kl. 19:00 – 20:00

Sibbe Live!: Blockflöjtsgurun
27.3 kl. 19:00 – 20:00
Studerande/ pensionär 12 €

Kuratorn guidar: Mer än bara gubbar
24.3 kl. 12:00 – 13:00 (på svenska)
24.3 kl. 13:00 – 14.00 (på finska)
15 personer ryms med. Du säkrar din plats genom att komma i god tid. Guidningen ingår i museibiljetten.