Jean Sibeliuksen 160-vuotisjuhlavuosi – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

Jean Sibeliuksen 160-vuotisjuhlavuosi

19.03.2025

Jean Sibeliuksen 160-vuotisjuhlavuosi 2025 näkyy ja kuuluu Sibelius-museon tarjonnassa erilaisin tapahtumin ympäri vuoden.

Helmikuun 13. Sibelius-museo sai erityisen vieraan, kun säveltäjän tyttärentytär, viulutaiteilija Satu Jalas esiintyi yhdessä pianisti Folke Gräsbeckin kanssa Pitkään Italiassa asunut Satu Jalas esitteli isoisänsä Stainer-viulua säveltäjämestarin viulu- ja pianokappaleiden kera Gräsbeckin toimiessa säestäjänä ja juontajana. Mukana oli myös Italian keskeisimpiin Sibelius-tutkijoihin lukeutuva professori Ferrucio Tammaro (Torinon yliopisto), joka kertoi Sibelius-elämäkertansa päivitetystä laitoksesta etäyhteyksin. Tammaron italiankielinen kirja on ostettavissa Sibelius-museon myymälästä. 

19. helmikuuta Runeberg & Sibelius -konsertissa kuultiin Sibeliuksen lauluja harpun säestyksellä sekä harppusooloja, eli pianoteoksia harpulla esitettynä. Jo pitkään esiintyvinä taiteilijoina toimineet sopraano Hanna Rantala ja harpisti Vuokko Ahtila ovat aloittaneet yhteistyön Sibeliuksen laulujen parissa ja monet näistä sopivatkin luontevasti harpulle, vaikka säestysosuudet alunperin on kirjoitettu pianolle.

Sibeliuksen perinteenkeruumatkan tuloksia kuultiin Kalevalanpäivänä 28.2. Pajolaineduon tarinallisessa Runonlaulaja-konsertissa kuultiin Jean Sibeliuksen keräämiä runonlaulu- ja itkuvirsimelodioita, muuta Raja-Karjalasta ja Inkeristä tallennettua materiaalia sekä Pajolaisen omia sävellyksiä. Kehystarinassa risteilivät Aino ja Jean Sibeliuksen häiden aikainen kirjeenvaihto, päiväkirjamerkinnät sekä Päivälehden artikkelit. Konsertti tilattiin alunperin Lahden Sibelius-festivaalille vuonna 2021.

”Karjalaisen perinteen ja karelianismin vaikutuksesta Sibeliuksen musiikkiin on kyllä puhuttu, mutta itse Sibeliuksen tallennuksia on harvemmin konserteissa kuultu”, Pajolaine-duon jäsenet, kansanlaulajat Emmi Kuittinen ja Minsku Tammela kertovat. ”Olemme ottaneet taiteellisia vapauksia esityksessämme, mutta kaikki soiva musiikki pohjautuu vahvasti siihen, mitä Sibelius on perinteenkeruumatkallaan kuullut.”

Sibeliuksen musiikkia kuullaan pitkin kevättä myös muissa konserteissa. 26.3. nuori ranskalaispianisti Jean-Baptiste Doulcet konsertoi ranskalais-pohjoismaisella ohjelmistolla. Ranskalaisen pianotaiteen nouseva tähti tulkitsee konsertissa Sibeliuksen pianoimpromptuja yhdistäen ne osaksi laajempaa romanttisen pianomusiikin perintöä. Doulcet on saanut kosketuspintaa kansallissäveltäjäämme erityiseti Sibelius-Akatemiassa vietetyn yliopistovaihdon myötä, sekä myös Sibeliusta levyttäneenä.  

Kokemuksen kultaamaa pianotaidetta edustaa englantilainen Elizabeth Altman, joka on pianoresitaalinsa ohjelmaan valinnut Beethovenin lisäksi Sibeliusta ja niin ikään suomalaista Agnes Tcheschulinia, joka Sibeliuksen tavoin opiskeli Helsingin Musiikkiopistossa 1880-luvulla. Altman on pitkän linjan kamarimusiikkivaikuttaja ja mm. English Cameratan musiikillinen ja taiteellinen johtaja.

Juhannuksen jälkeen valikoituina kesäviikonloppuina kuullaan taas Sommar Sibelius -konserttisarjaa. Turun Taideakatemian kanssa yhteistyössä järjestetyt, museon pääsylipun hintaan sisältyvät lyhyet pop-up -konsertit tarjoavat kesävieraille matalan kynnyksen mahdollisuuden tutustua Sibeliuksen musiikkiin museon Sibelius-salissa.

Sivu päivittyy.