Konsert med samtida musik på Åbodagen – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

Konsert med samtida musik på Åbodagen

14.09.2022

En järndos av aboensisk kreativitet vid Åbodagens konsert 18.9.2022

Sibelius-museum och What ever Works! rf. ordnar för andra gången en konsert med ny musik under Åbodagen. Konserten består av musik från och med ursprung i Åbo och den framförs av yrkesmusiker från Åbo.

Uruppföranden och nya kompositioner

I Sibeliusmuseum får vi på Åbodagen kl. 14 höra två världspremiärer: Aki Lappalainens Der Spuk (2022) för cello och elektronik, Joose Paajanens Talvitrio (2021) för en pianotrio. Dessutom spelas en ny version av Thorkell Nordals komposition eme (2020/2022) för cello, elgitarr och elektronik.

Hela repertoaren representerar även i övrigt den nyaste av vår tids musik och är komponerad under de senaste åren. Åbobon Kimmo Laaksonens pianoserie Three Episodes är komponerad 2014–2015, Pemarbon Pertti Jalavas Siiveniskut ja askeleet förra året och S:t Karinsbördiga Jonne Valtonens The Droplet and The Ocean 2019. Valtonens verk har uruppförts i Sapporo i Japan, dit verket beställdes, och uppförs nu för första gången i Åbo.

Kompositörerna som valts ut till konserten är medlemmar i What ever Works! ry som härstammar från Åbotrakten eller har studerat i Åbo. Av kompositörerna är det endast Nordal som inte har någon koppling till Åbo.

WeW! Ensemble som uppträder på konserten består av yrkesmusiker som har studerat eller som arbetar i Åbotrakten. En del av dem är också kompositörer. Ensemblens sammansättning varierar från konsert till konsert enligt behov.

Projektet har stöd från ett flertal konstorganisationer

Sibeliusmusem är konsertens mest betydande understödjare och arrangör. Konserten understöds också av Finlands tonsättares fond för återupplivning av ny musik. Teemu Mastovaara har beviljats ett arbetsstipendium från Centret för konstfrämjande (Taike), vilket gör det möjligt för honom att spela i fyra verk.

Mastovaara är en yrkescellist och kompositör, som är känd för att utvidga sitt instrument med elektroniska verktyg. Han har också länge fungerat som ordförande för What ever Works! ry och har verkat som förespråkare för ny musik i Åbo.