Månadens föremål: noterna till schlagervalsen "Mach die Fenster auf und lass den Frühling ein" – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Månadens föremål: noterna till schlagervalsen ”Mach die Fenster auf und lass den Frühling ein”

28.04.2021

Nottryck till schlagern Mach die Fenster auf und lass den Frühling ein, med signaturen Henry Theel 18.1.51

Månadens museiföremål i april är noterna till den vårliga schlagervalsen Mach die Fenster auf und lass den Frühling ein, på svenska: Öppna fönstret och släpp in våren.

Musiken är skriven av Gerhard Winkler och den romantiska texten av Leo Breiten. Noten är utgiven i Tyskland i slutet av 1940- eller början av 1950-talet av förlaget Neue Verlags-Anstalt, i en serie med filmmusik och schlager.

Nottrycket i sig är inte så speciellt, det intressanta med det är signaturen på framsidan. Där står ”Henry Theel 18.1.51”. För jämt 70 år sedan har noten alltså tillhört den finländska schlagertenoren Henry Theel (1917 – 1989).

Henry Theel fick sitt genombrott under fortsättningskriget, då han uppträdde vid en vapenbrödrakväll i Helsingfors mässhall 1942. Efter det uppträdde han under flera decennier i olika underhållningssammanhang runtom i Finland. Theel medverkade på hundratals skivinspelningar under sin karriär. I diskografin finns också några översatta sånger av Gerhard Winkler, dock inte den glada Mach die Fenster auf.

Till Sibeliusmuseum kom noten som donation år 1983 och har idag signum SmP15611.

Henrica Lillsjö