Månadens föremål: Rock-Ola Regular Series B Type 2 jukebox – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

Månadens föremål: Rock-Ola Regular Series B Type 2 jukebox

28.03.2021

Vi har fått ta emot en ny fin donation, nämligen en Rock-Ola jukebox tillverkad i Chicago år 1936! Jukeboxen är utrustad med 12 stycken stenkakor (78-varvare), och inredd med färgade lampor och en svängig interiör. Jukeboxen har tyvärr inte bevarats i originalskick, en del av de dekorativa träsniderierna i panelen saknas och lackningen har tagit skada på vissa ställen.

Rock-Ola Regular Series B Type 2 jukebox

Under 1890-talet fick automatpianon och speldosor med myntinkast sällskap av automatfonografer. Framsteg i tekniken medförde sedan att de första jukeboxarna med inbyggd skivväxlare började säljas i slutet av 1920-talet och blev allt vanligare i USA på 1930-talet.

Företaget Rock-Ola tillverkade myntautomater av olika slag, bl.a. Flipperspel, och år 1935 började företaget även tillverka jukeboxar i stor skala. Under andra världskriget var Rock-Ola verksamt inom krigsindustrin, men efter kriget satsade de igen på musiken och 50- och 60-talet blev en guldålder för jukeboxarna. Företaget är verksamt ännu idag.

G. E. Sundmans annons om Rock-Olas automat-grammofon.

Nu hoppas vi bara att vi lyckas få jukeboxen att fungera!

Bild på Jukeboxens insida, med skivor och dekorationsmålning.
Jukeboxen är dekorerad med en färglad interiör.

Johannes Juva