Orglar, kanteler och lite sci-fi – J. Pohjanmies – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Orglar, kanteler och lite sci-fi – J. Pohjanmies

Den kommande tillfälliga utställningen i Sibeliusmuseum framhäver Finlands mest produktiva instrumentuppfinnares arbete. Utställningen Orglar, kanteler och lite sci-fi – J. Pohjanmies presenterar Juhani Pohjanmies mångsidiga livsverk som instrumentuppfinnare, orgelkonstruktör och kompositör.

Juhani Pohjanmies (1893–1959) var musiker, organist, orgelkonstruktör, kompositör, körledare, instrumentuppfinnare, musikhandlare, musiklärare, konsertkritiker, målare, författare och filosof. Han uppfann och byggde närmare 30 nya instrument i cirka 50 olika modeller. Hit rymmer allt från enkla ståltrådskonstruktioner till elektroniska tangentinstrument. Pohjanmies planerade runt 80 orglar under sin tjänst för Kangasala orgelfabrik, varav 30 fortfarande är i bruk. För eftervärlden är Pohjanmies mest kända verk antagligen Kuubalainen serenadi (Kubanska serenaden), komponerat efter Unto Koskelas dikt.

I utställningen presenteras ungefär 15 av Pohjanmies instrumentuppfinningar, fotografier från hans liv samt utdrag från hans litterära produktion. Utställningsbesökarna får såklart också lyssna på Pohjanmies kompositioner. Helheten bjuder på en bred bild av Pohjanmies otroligt produktiva liv, som för den breda allmänheten blivit relativt okänd.

Orglar, kanteler och lite sci-fi – J. Pohjanmies framme i Sibeliusmuseum 9.10.2024–1.6.2025.