defunensemble bjuder på öppensinnig nutida musik på fredag  – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

defunensemble bjuder på öppensinnig nutida musik på fredag

11.10.2022

I konsertserien Fredagar på Sibbe uppträder den Helsingforsbaserade gruppen defunensemble, som spelar elektroakustisk musik och tillhör toppen inom finländsk nutida musik. Gruppen beställer och uruppför nya verk samt skapar öppensinniga konserthelheter. Ensemblen uppträder aktivt i konsertserier och på festivaler både i Finland och utomlands – gruppen har redan gjort över 120 uppträdanden i tretton länder. Kompositören Sami Klemola har fungerat som konstnärlig ledare för defunensemble sedan starten år 2009.

– Vi kommer till Åbo för att framföra ett set av inhemsk och internationell ny elektroakustisk musik för solo- och duoensembler, berättar Klemola.

– Styckena vi framför innehåller alltid ett elektroniskt element, vilket skiljer oss från traditionella samtida kammarmusikensembler. I våra framföranden kan den elektroniska delen bestå av en synthesizer, en elgitarr, ett ljudband som spelas i bakgrunden, ett ljudsyntesverktyg som kompositören har programmerat, eller egentligen vad som helst. Vi upplever att närvaron av elektroniskt ljud i samtida klassisk musik berikar verkens helhetsklang och skapar nya och intressanta världar som inte kan förverkligas med enbart akustiska instrument. Vi kommer att framföra Åbokonserten med följande instrument: flöjt, klarinett, piano, video, synthesizers, ljudspår och liveelektronik.

Klemola ser fram emot att framföra konsertprogrammet i Sibeliusmuseum:

– Kompositören Kaija Saariaho fyller 70 år den 14 oktober. Vi ville fira Saariahos födelsedag genom att ta med hennes klassiker NoaNoa i Åboprogrammet. Ett annat stycke vi framför är Arbeit av Enno Poppe (f. 1969). Det här roliga, snabba och ganska märkliga verket är utan tvekan ett av de bästa soloverken inom samtida klassisk musik. Den virtuella Hammondorgelns mångsidiga klangfärger fyller salen på ett underbart sätt. Under vår tolvåriga resa är det här första gången vi kommer till Åbo för att uppträda. Vi ser fram emot att få lära känna Åbos konsertpublik och Sibeliusmuseums underbara konsertsal.

Hanna Kinnunen, flöjt
Mikko Raasakka, klarinett