Avant Aboagora: Mod, motstånd och musikalisk aktivism genom århundradena – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Avant Aboagora: Mod, motstånd och musikalisk aktivism genom århundradena

12.08.2024 16:00 – 17:00

Inför kvällens konsert Songs of Judith berättar musikforskaren Marika Kivinen om musikalisk aktivism och mod i olika motståndsrörelser i en öppen Avant Aboagora-föreläsning. Föreläsningen kommer att sätta oss i revolutionsstämning och erbjuda nya speglar till den musik vi kommer att höra i kvällens konsert.

Aboagora, som är en mötesplats för forskare, konstnärer och allmänheten, arrangeras för 14:e gången på Sibeliusmuseum den 28-30 augusti 2024 under temat Mars, the Bringer of War. Avant Aboagora-föreläsningen, som föregår huvudevenemanget, är kostnadsfri och öppen för alla.

Marika Kivinen är mezzosopran, historiker, genusforskare, rasismforskare och kolumnist. Hon doktorerar för närvarande i allmän historia vid Åbo Akademi på temat exotism och rasifiering i det tidiga 1900-talets vokalmusik och sångkultur. Hon uppträder regelbundet som solist och har varit mezzosolist i Verdis och Mozarts Requiem. I våras släpptes ett album på Refrain Records där Marika, tillsammans med sin mångåriga samarbetspartner pianisten Jenna Ristilä, framför Christian Holmqvists solosånger. Hon arbetar som sångpedagog vid Åbo yrkeshögskolas konstakademi och är alt i Ensemble MMXX. Hon är styrelsemedlem i forskningsföreningen Suoni r.y. Suoni främjar aktivistisk musikforskning.

Föreläsningen ordnas i samarbete med Aboagora-projektet och Åbo musikfestspel.