Fredagar på Sibbe: Songs We Carry – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Fredagar på Sibbe: Songs We Carry

13.09.2024 19:00 – 20:00

Ordinariepris 25€ (+serviceavgift)

Studerande/ pensionär/ barn 15€ (+serviceavgift)

Den hyllade brittiska sångaren och multiinstrumentalisten Ana Silvera och den palestinska kompositören, Oud-virtuosen och sångaren Saied Silbak förenar sina kreativa krafter i ’Sånger vi bär’ (Songs We Carry), ett nytt samarbete som utforskar det gemensamma deras kulturarv emellan – den känslosamma och melankoliska ladinska (judisk-spanska) musiken och de invecklade melodierna och rika maqamat i arabisk sång.

För Ana Silvera är det här projektet djupt personligt, med rötterna i hennes familjs historia som judiska flyktingar under den spanska inkvisitionen, som bosatte sig i Aleppo (dåvarande Osmanska riket) på 1700-talet. Silveras omarbetning av uråldriga sånger erbjuder en inblick i hennes kulturarvs resiliens och skönhet; hennes talang för att återge dessa uråldriga melodier ånyo visar också på hennes arbete som singer-songwriter, en väg som vunnit henne beröm från kräsna kritiker, däribland The Guardian, som har lovordat hennes verk som ”fantastiskt… magiskt berättande”.

Samtidigt genomsyrar Saied Silbaks väg från Shafaa’mr, en stad i södra Galileen i ockuperade Palestina, till det kosmopolitiska landskapet i London hans konstnärskap med en djup förståelse för mångsidiga musiktraditioner. Med en virtuositet som finslipats genom en livstid av utforskande förenar Silbak mästerligt arabiska, turkiska och indiska influenser med västerländska stilar, och skapar ett signaturljud som överskrider gränser.

Ana Silvera och Saied Silbak bjuder in publiken till en stämningsfull resa som utforskar historia, kultur och kulturarv genom musik. Kärnan i detta samarbete utgörs av duons djupa band, båda som vänner och som musikaliska själar.

Duon har redan visat sin stora dragningskraft under framträdanden på bl.a. Amare Den Haag (NL), the Vortex Jazz Club (UK) och Royal Opera House (UK). De kommer att turnera i de nordiska länderna och ge ut sitt debutalbum i september 2024, vilket kulminerar i en konsert i Kings Place, London.

Fotografier: Liv Anastasia Ikkala

Serviceavgiften gäller biljetter köpta på Lippupiste.