Jazz sounds from Ukraine – Mari Zhiginas – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Jazz sounds from Ukraine – Mari Zhiginas

Vuxen 15€

Studerande/pensioner 12€

← Alla evenemang

Mari Zhiginas – sång

Oleksiy Bogolyubov – piano

Mitya Gerasimov – klarinett

Oleksandr Charkin – trombon

Juuso Rinta – bas

Alessandro D’Anna – trummor

Under denna konsert spelas kända jazzlåtar som ”I’m old fashioned”, ”All or nothing at all”, ”Devil may care” och många andra. Bandet kommer självklart också att spela ukrainska sånger. Kom och upplev Mari Zhiginas charmerande sångröst!

Mari Zhiginas – är en ukrainsk jazzsångerska. Sedan 1998 har hon aktivt uppträtt med Ukrainas största orkestrar och uppträtt på kända ukrainska festivaler som ”Koktebel – Jazz”, ”Leopolis Jazz Fest”, ”Jazz Delegation”. Hon har också utvecklat sångtekniken ”Speaking Singing”.

Oleksiy Bogolyubov – är en ukrainsk jazzpianist, arrangör och lärare. Han har spelat tillsammans med Godwin Louis (USA), Mark Gross (USA), Freddie Hendrix (USA), Leo Gendelman (Brasilien), Gregory Boyd (Danmark) och många andra framstående musiker.

Oleksandr Charkina – är en trombonist från Ukraina som har samarbetat och spelat med många framstående ukrainska band och musiker som Dennis Adu, Denys Dudko, Okean Elzy, MONATIK, TNMK och andra. Charkina har också spelat in ett flertal skivor som medlem i olika uppsättningar eller som studiomusiker. Nyligen har han komponerat musik för en teaser för den ukrainska filmen «У справу втручається Остап Гуляй».

Alessandro D’Anna – från sin debut på den nationella musikscenen 2012 har Alessandro skapat musik som tar avstamp i hans förmåga att höra framtiden och i en viljestark drift att spela den. Trots sin unga ålder har han redan samarbetat med internationella jazzmusiker jorden runt som t.ex. David Kikoski, Essiet Okon Essiet, Mark Gross, Freddie Hendrix, Janusz Muniak, John Taylor, Eve Cornelious, Gregory Boyd, Abraham Burton, Rick Germanson, Benito Gonzales, Bruce Barth och många fler…

Juuso Rinta är kontrabasist och kompositör verksam i  Helsingfors, Finland. Han har uppträtt tillsammans med de flesta framstående jazzmusikerna i Finland, utöver Finland har han uppträtt inom Europa i Norge, Polen, Tyskland, Italien, Estland mm. Utanför Europa har Juuso uppträtt i New York, New Jersey och Los Angeles. Han har studerat jazzmusik vid Sibelius-Akademin i Finland samt vid Manhattan School of Music i New York.

Juuso Rinta är en aktiv och mångsidig artist inom jazz i Helsingfors. Utöver hans arbete som freelance musiker kan man höra honom spela med sammansättningarna Anabasís, som framför kompositioner av Rinta och pianisten Joonas Haavisto, Hector Lepe 4, som nyligen spelade in sin första fullängdare, Kadi Vija Trio, Ilmari Rönkä Ulappa, Linear John och Silva Kallionpää Quartet.

Mitja Gerasimov är en ukrainsk klezmer och jazzklarinettist, ledare för Pushkin Klezmer Band och grundare av Kievs klezmer festivalen.