Kulturcampus: Konst är arbete! - paneldiskussion och premiär för ett ljudverk – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Kulturcampus: Konst är arbete! – paneldiskussion och premiär för ett ljudverk

I Kulturcampus Åbos Studia Generalia-serie får varje ämne minst två olika perspektiv och det finns gott om utrymme för allmän diskussion med publiken. Evenemangen börjar kl. 18.00, varar i 1,5 timme och är avgiftsfria. Kom till Sibeliusmuseum för att lyssna, titta och diskutera! Evenemanget ordnas på finska.

Vad är konst för slags arbete? Hur kan man leva på konst? Hur ser en konstnärs vardag ut i korsdraget mellan kreativt arbete och inkomstgenerering? Hur hänger konstnärernas identitet och arbetslivets strukturer ihop?

Paneldiskussionen kommer att utforska konst som ett mångfacetterat arbete ur konstnärers, forskares, kultur- och arbetsförvaltningens perspektiv. Taina Saarikivis ljudverk Murtumia (2024), som handlar om konstarbete, kommer att premiärvisas under evenemanget.

Evenemanget baserar sig på det tvärvetenskapliga forskningsprojektet Taidetyö ja talouden uudet muodot: yksilöyrittäjyydestä kestäviin kollektiiveihin, som finansieras av Kone-stiftelsen (2019-2024). Projektet leds av Katve-Kaisa Kontturi och Milla Tiainen från Åbo universitet.

Diskussionsdeltagare:

Minna Havukainen, bildkonstnär (Kriittinen galleria)

Essi Luttinen, sångerska, konstnärlig ledare (Opera Skaala)

Niina Niemi-Nagy, avdelningschef för kulturfrämjande (Åbo stad)

Sanna Vainionpää, bildkonstnär, expert (AN-byrån)

samt forskare inom konstprojektet

Sibeliusmuseum, Biskopsgatan 17, 20500 Åbo