Sibbe Atrium Live!: Antti Tolvi – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Sibbe Atrium Live!: Antti Tolvi

Åbobaserade artisten och ljudkonstnären Antti Tolvi (f. 1977 i Panelia) har varit ett av de mest betydelsefulla namnen inom den experimentella musikscenen i Finland sedan början 2000-talet. Antti har under sin karriär uppträtt på tre kontinenter (över 400 uppträdanden) och släppt 14 soloalbum. Sedan 2016 har Antti haft 15 soloutställningar och deltagit i 22 grupputställningar. Frihet, fred, tacksamhet och minimalistisk estetik återspeglas ofta i Anttis verk som kombinerar ljud, ljus, vind, vatten, kroppsliga förnimmelser och levande visuella element. Verken har ställts ut på bland annat Rovaniemi konstmuseum (2022), Helsingfors festspel (2021), Musica Nova Festival (2021), Huuto Galleria HKI (2021), Helsinki Biennale (Teemu Lehmusruusu arbetsgrupp 2021), Björneborg konstmuseum (2020), Titanik Gallery TKU (2022 & 2019) och Sinne Galleria HKI (2017). Antti Tolvis verk Noise and form ingår i Wihuri-stiftelsens samling. Antti har också organiserat den årliga ljudkonstfestivalen Kiilan äänipäivät på Kimitoön sedan 2014.

I sina ljudkonstverk arbetar Antti i gränssnitten för ljudets extrema former: med tystnad eller statiska drones, eller i den andra änden av spektrumet med rika, färgsprakande ljud,