Sibbe Atrium Live!: Jaakko Penttinen, Severi Peura – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Sibbe Atrium Live!: Jaakko Penttinen, Severi Peura

Vuxen 15€

Studerande/ pensioner 12€

Jaakko Penttinen

Jaakko Penttinen är en åbobo känd för att skapa elektronisk musik, bland annat i gruppen E-Musikgruppe Lux Ohr.

Vid sidan om hans huvudinstrument, den modulära synthesizern, har han på senaste tiden återvänt till instrumentet från hans ungdom, elbasen, och undersöker element och tekniker typiska för dub-musiken samt deras tillämpning inom ambient och experimentell elektronisk musik.

I Atrium Live-evenemanget presenterar han för första gången nytt solomaterial som korsar dubtekniker och elektronisk musik.

Severi Peura

Severi Peura Auralloop är musiker-producent Severi Peuras experimentella soloprojekt, där minimalistiska konstmusiken, drone, ambient och världsmusik förenas. Projektet fick sin början i tomrummet som pandemin skapat, där tiden gav Peura en chans att dyka djupare in i världen av multi-instrumentalism och looper-konst.

Plantae-verket som presenteras på Atrium Live är en ljudmålning om en värld styrd av växter, som hotas av en överväldigande långsam katastrof. För de varelser som lever under växternas nåd och talar olika språk är förändringen först för långsam för att märkas, men vad händer när förändringen upptäcks? Hittar varelserna ett gemensamt språk och en lösning för katastrofen?

Det meditativa verket byggs upp med hjälp av akustiska och elektriska instrument, lager för lager med en looper pedal, till en ljudvärld där alla ljud i Atrium lämnar sitt spår. Verket som byggs upp långsamt och i stunden bjuder in en för att andas in en långsam förändring runt en statisk basmelodi. Verket som hade sitt uruppförande på Taidelautta i Aura ån år 2021 genomgår konstant sin egna långsamma evolution, och varje uppträdande skiljer sig aningen från det tidigare. Men märker varelsen skillnaden, eller är förändringen för långsam för att skada?

Severi Peura – Saz, altsaxofon, bas, gitarr, sång, looper, effekter.