Sibbe Live!: Baccano – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

Sibbe Live!: Baccano

18.09.2024 19:00 – 20:00

Ordinariepris 15€ (+serviceavgift)

Studerande/ pensionär / barn 12€ (+serviceavgift)

← Alla evenemang

Barockensemble Baccano:

Hanna Haapamäki, blockflöjt
Anni Elonen, violin
Jussi Seppänen, cello
Eero Palviainen, luta

Eine kleine Bachmusik

J. S. Bach (1685-1750):
Aria från Goldberg-variationer BWV 988
Kommst du nun, Jesu BWV 650 (Schübler Chorale)
Sarabande från solocelloserien BWV 1007
Symphoni från kantaten Himmelskönig, sei willkommen BWV 182

Allegro från triosonaten BWV 529
Aria Wie furchtsam wanklen meine Schritte från kantaten Allein zu dir BWV 33
Allegro från triosonaten BWV 529

Prelud från solocelloserien BWV 1009
Aria Ein ungefärbt Gemüthe från kantaten BWV 24
Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645 (Schübler Chorale)
Die Seele ruht från kantaten Herr Jesu Christ BWV 127
Sarabande från solocelloserien BWV 1011

Koral från kantaten Komm, du süsse Todesstunde BWV 161
Duet Entziehe dich från kantaten Meinem Jesum lass ich nicht BWV 124

Barockensemblen Baccano, som använder sig av periodens instrument och består av landets främsta barockmusiker, har uppträtt runt om i Finland sedan 2003. Ensemblens medlemmar har både tillsammans och separat uppträtt på betydande inhemska musikfester, hållt konserter som del av olika ensemblen runt om i Europa, och spelar bland annat som soloinstrumentalister i finska orkestrar för tidig musik.

Baccano har uppträtt bland annat på Sastamala Gregoriana, Nystads Crusell-veckor, Rauma Festivo, Kaustby kammarmusikveckor, Kymijoen Lohisoitto, Hauho musikfestival, och Lahtis Orgelveckor.

Blockflöjtisten Hanna Haapamäki är känd som en aktiv musiker, som har uppträtt både som solist och som kammarmusiker i ett flertal ensemblen och orkestrar för tidig musik. Hanna har uppträtt på bland annat Kymi Sinfonietta, med Helsingfors Barockorkester, och som solist i Finländska Barockorkestern. Haapamäki är en del av blockflöjtskvaretten i barockensemblen Baccano och Bravade och spelar också blockflöjt och barockflöjt (traverso) i Helsingfors Barockorkester och som medlem i Finländska Barockorkestern. Hanna Haapamäki har uppträtt på flera musikfester både i Finland och utomlands, bland annat i flera europeiska länder och i Japan. Förutom sina uppgifter som solist och kammarmusiker är Hanna en grundande medlem i Collegium ry som utvecklar barockmusikens pedagogik, och barnkonserter samt konserter för vårdhem och äldreboende står henne nära till hjärtat. Haapamäki har turnerat i inhemska skolor, daghem och vårdhem för att föra vidare blockflöjten och barockmusikens glädjebud.

Anni Elonen arbetar inom musik- och kulturområdet med flera olika uppgifter, bland annat som violinist, sångare, lärare, utbildare och producent. Hon är en mångsidig musiker, som trivs med att framföra både tidig musik, underhållningsmusik samt pop-rockmusik på scenen, och uppträder aktivt i Finland och utomlands, bland annat som medlem i Helsingfors Barockorkester, Finländska Barockorkestern, barockensemblen Baccano, Ensemble Un’altra ondata och Soria Duo & Band. Förutom som musiker arbetar Anni även som skådespelare och programledare speciellt i program för barn och unga, samt som expert i musikpedagogik och publikarbete inom olika konstpedagogiska projekt. Anni är grundande medlem i Collegium ry, som utvecklar barockmusikens pedagogik, och i hennes företag Kipinä Productions Oy, som fungerar inom publikarbete, kulturproducering- och förvaltning.

Jussi Seppänen har studerat cello vid Tammerfors konservatorium, Sibeliusakademin och Amsterdams konservatorium. Han har varit medlem i Finlands nationaloperas orkester sedan 2004.  Seppänen har fungerat som barockcellist i flera ensemblen, förutom barockensemblen Baccano även i Finländska Barockorkestern, Helsingfors Barockorketser och Trio Origo, och har spelat in musik och uppträtt både i Finalnd och runt om i Europa.

Eero Palviainen började spela luta på Åbo konservatorium, och förflyttade sig till Sibeliusakademin som studerande luta vid första solisternas avdelning, med Leif Karlson som lärare. Han fortsatte sina studier år 1987 vid Basels konservatorium under Hopkinson Smith, och fick sitt diplom 1992. Hans soloprogram sträcker sig från nyrenässans till sen barock, och han spelar både renässansluta, vihuela, ärkeluta, teor, barockgitarr och barockluta. Palviainen uppträder aktivt både i Finland och runt om i Europa. Han är en av Battaliaensemblens grundande medlemmar, och spelar också i Finländska Barockorkestern. Palviainen har gästat i flera ensemblen, som L’Arpeggiata, Avanti!, the Harp Consort, Freiburger barockorhcester och La Fenice. Han har gjort skivinspelningar och flera olika soloinspelningar för Yle och för televisering.

Om programet:

Johann Sebastian Bach (1685-1750), som verkade i Leipzig från år 1723 fram till sin död, fungerade förutom som Thomaskantor, även som musikalisk ledare inom fyra kyrkor. Under premiäråret för Matteuspassionen, år 1729, utnämndes Bach även till ledare för Collegium Musicum. Det var en av Telemann i början av seklet grundad musikalisk sammanslutning, där både tillfälliga besökare och lokala studerande och amatörer musicerade tillsammans med professionella musiker. Med gruppen spelade Bach varje fredagskväll i Zimmermans café. På cafékonserterna framfördes en stor del av Bachs kammarmusik och cembalokonserter, ofta tillsammans med Bachs söner Friedemann och Emanuel. Man framförde också de fem årgångar av kantater som Bach komponerat för varje söndag och kyrkliga helgdag.

Å ena sidan markerade Bach mycket exakt den önskade instrumenteringen för sina kompositioner, till skillnad från många av hans samtida kompositörer. Å andra sidan älskade Bach arrangemang. Arrangemang och omarbetning av kompositioner, samt transponering av verk till olika tonarter, var vanlig praxis under barocken. Dessa var heller inte främmande för Bach, varken i förhållande till den egna musiken eller till hans samtida kompositörers verk. En stor del Bachs kammarmusik finns i flera olika arrangemang och instrumentationer. Speciellt de mer än tvåhundra bevarade kantaterna är i det avseendet en betydande skattkammare. Mästerkompositören letade uppenbarligen efter olika sätt att uttrycka samma idé med olika betoning och klang. Med denna återanvändning ville Bach säkerställa att hans bästa musik skulle höras mer än en gång.

Text: Jussi Seppänen  (översatt från finska)


Serviceavgiften gäller biljetter köpta på Lippupiste.