Sibelius-museon huhtikuu tarjoilee muun muassa klezmer-musiikkia ja theremin-klassikoita - Sibeliusmuseum Siirry pääsisältöön
← Takaisin

03.04.2024

Jousisoitin laittailla.

Sibelius-museo tarjoaa huhtikuussa monipuolisen valikoiman tapahtumia, jotka vievät konserttivieraat matkalle eri musiikkityylien maailmaan.

Sibelius-museon huhtikuu käynnistyy Fredagar på Sibbe -sarjan konsertilla, jossa lavalle nousee ambient pop -yhtye Husky Rescuesta tutuksi tullut säveltäjä-tuottaja Marko Nyberg. Neoklassista, ambientia ja teknoa yhdistävää Solveig-debyyttialbumia juhlistetaan levynjulkaisukonsertilla Sibelius-museossa albumin julkaisupäivänä perjantaina 5. huhtikuuta. Nybergin live-performanssissa nähdään myös Sofia Ruijan esittämää nykytanssia ja abstraktia videotaidetta.

Södergranin seurassa -tapahtumassa vietetään 7. huhtikuuta sunnuntaipäivää Edith Södergranin parissa. Tapahtumassa kuullaan konsertteja ja keskusteluja, joissa Södergranin runous kulkee punaisena lankana. Nostamme myös esiin säveltäjänaisia ja heidän teoksiaan. Ohjelmassa on muun muassa Greta DahlströminEdith Sohlströmin ja Heidi Sundblad-Halmeen teoksia. Museoon on ilmainen sisäänpääsy tapahtumapäivänä.

Sibbe Live!:n Stensöta-yhtyeen konsertissa yleisö pääsee nauttimaan 10. huhtikuuta Pohjanmaan kansanmusiikkiperinteen parhaimmistosta sekä arkistojen kätköistä löytyneistä kappaleista. Ohjelmassa on kaikkea viulunsoittaja Jakob Högdahlin mahtipontisista menueteista aina Kokkolan seudun vauhdikkaisiin sottiiseihin. Vuonna 2022 perustetun duon muodostavat Amanda Harald (viulu, alttoviulu ja laulu) ja Jacob Sundström (bouzouki, viulu, kitara ja laulu).

Fredagar på Sibbe -konsertissa 12. huhtikuuta esiintyy ainoa leimallisesti suomalaista, omintakeista klezmeriä soittava yhtye, Sampo Lassila Narinkka. Levynjulkaisukiertueella olevan yhtyeen musiikista löytyy vaikutteita paitsi klezmer-musiikin perinteestä, myös etnojazzista, maailmanmusiikista ja jopa nykymusiikista.

Sibbe Live!:ssä 17. huhtikuuta theremin-virtuoosi Carolina Eyckin ja pianisti Miika Vintturin monigenreisessä konsertissa kuullaan muun muassa jazzstandardeja ja theremin-klassikoita. Saksalais-sorbialainen Eyck on tämän hetken kirkkaimpia thereministejä, ja hänen uudenlainen soittotapansa on mullistanut thereminin soittoa ympäri maailmaa.

Suomen suurimpiin nykysäveltäjiin kuuluva Kalevi Aho täytti maaliskuussa 75 vuotta. Sibelius-museo juhlistaa 20. huhtikuuta säveltäjän syntymäpäiviä kamarimusiikkikonsertilla yhdessä Turun filharmonisen orkesterin kanssa.

Tutustu Sibeliusmuseon kaikkiin konsertteihin täällä!

Fredagar på Sibbe: Marko Nyberg
5.4. 19:00 – 20:00