I april erbjuder Sibeliusmuseum bland annat klezmer och thereminklassiker – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

I april erbjuder Sibeliusmuseum bland annat klezmer och thereminklassiker

03.04.2024

Ett stråkinstrument liggande på scengolv.

Sibeliusmuseum erbjuder ett mångsidigt utbud av evenemang som tar med konsertbesökarna på en resa genom olika musikgenrer.

April inleds i Sibeliusmuseum med en Fredagar på Sibbe-konsert där kompositör-producent Marko Nyberg, som är bekant från den ambienta popgruppen Husky Rescue, intar scenen. Nybergs debutalbum Solveig, som kombinerar neoklassicism, ambient och techno, firas med en skivsläppskonsert i Sibeliusmuseum på albumets releasedatum den 5 april. Nybergs liveuppträdande innehåller också modern dans av Sofia Ruija och abstrakt videokonst.

Den 7 april ordnas Söndag med Södergran, en söndag eftermiddag i Edit Södergrans sällskap. Evenemanget består av konserter och diskussioner där den röda tråden är Södergrans poesi. Bland annat uppförs verk av Greta DahlströmEdith Sohlström och Heidi Sundblad-Halme. Det tvåspråkiga evenemanget har en ny programpunkt varje heltimme. Inträdet är fritt.

Gruppen Stensöta uppträder på Sibbe Live!-konserten den 10 april. Då bjuds publiken på det bästa av österbottnisk folkmusiktradition och musikskatter ur arkivens gömmor. På repertoaren står allt från Jakob Högdahls mäktiga menuetter till Karlebyregionens snabba schottismusik. Duon, som grundats år 2022, består av Amanda Harald (violin, altviolin och sång) och Jacob Sundström (bouzouki, violin, gitarr och sång).

Under Fredagar på Sibbe-konserten den 12 april uppträder Sampo Lassila Narinkka, den enda gruppen som spelar distinkt finländsk, originell klezmermusik. Gruppen är på skivlanseringsturné och har inspirerats inte bara av klezmertraditionen utan också av etno-jazz, världsmusik och till och med modern musik.

Den 17 april uppträder thereminvirtuosen Carolina Eyck och pianisten Miika Vintturi på Sibbe Live!. Den genreöverskridande konserten bjuder bland annat på jazzstandarder och thereminklassiker. Den tysk-sorbiska Eyck är allmänt känd som världens ledande thereminvirtuos och hennes innovativa spelstil har revolutionerat thereminspelning världen över.

En av Finlands största nutida tonsättare, Kalevi Aho, fyllde 75 år i mars. Sibeliusmuseum firar kompositörens födelsedag den 20 april med en kammarmusikkonsert tillsammans med Åbo filharmoniska orkester.

Bekanta dig med Sibeliummuseums alla konserter här!

Fredagar på Sibbe: Marko Nyberg
5.4 19:00 – 20:00