Finländsk betongbrutalism presenteras på Sibeliusmuseum i höst – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

Finländsk betongbrutalism presenteras på Sibeliusmuseum i höst

17.08.2023

Sibeliusmuseums nya utställning presenterar finländsk betongarkitektur. Utställningen Älskade hatade betong – Brutalism i Finland öppnar 17 september. Bland annat miniatyrmodeller och fotografier av brutalistiska byggnader visas upp. Utställningen baserar sig på faktaboksförfattaren och Bryggmaninstitutets ombudsman Mikko Laaksonens pågående bokprojekt Brutalismi Suomessa.

Arkitekturstilen, som utmärks av rå betong, blev allmännare i Finland under 1960-talet. Stilen väcker känslor både för och emot. Älskade hatade betong – Brutalism i Finland presenterar flera så kallade betongbrutalistiska byggnader runt om i Finland. Miniatyrmodellerna och flertalet fotografier belyser kontrasten mellan byggnadernas inre och yttre. Sibeliusmuseum utgör den perfekta inramningen för utställningen eftersom den av Woldemar Baeckman planerade museibyggnaden även internationellt sett representerar karakteristisk betongbrutalism.

I samband med utställningen ordnar Bryggmaninstitutet ett brutalismseminarium 22 september. Seminariets huvudtalare Guja Dögg föreläser om isländska Högna Sigurðardóttirs arkitektur.

Betongtemat avspeglas även i verken och musiken i museets konserter under hösten. Betongbrutalismrelaterade hyperboliska paraboloidformer kan beundras, förutom på utställningen, även i Konserthuset när Åbo filharmoniska orkester framför kompositör-arkitekt Iannis Xenakis musik 30 november.

Utställningen Älskade hatade betong – Brutalism i Finland är öppen i Sibeliusmuseum 17.9.2023–7.1.2024.

Bekanta dig med bokprojektet Brutalismi Suomessa.

Mer information om Åbo filharmoniska orkesters konsert.

Mer infomation:
Utställningsamanuens Ilona Vanhakartano