Höstens konserter i Sibeliusmuseum bjuder på kulturmöten och pionjärens inom experimentell musik första uppträdande i Finland – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet

03.09.2024

Sibeliusmuseum, logo

Hösten i Sibeliusmuseum i Åbo är en sann musikfest. I Sibeliussalen får publiken njuta av den klassiska musikens mästerverk, modern folkmusik och pionjären Charlemagne Palestines första uppträdande i Finland.

Fredagar på Sibbe-konserten Songs We Carry den 13 september bjuder på en stark kulturell upplevelse. Den brittiska sångaren och multiinstrumentalisten Ana Silvera och den palestinska kompositören, oudvirtuosen och sångaren Saied Silbak kombinerar sefardiskjudisk tradition med arabiska musiktraditioner.

Charlemagne Palestine, en artist med rötterna i musikkretsarna i 1960-talets New York, är en pionjär inom experimentell musik. Han uppträder för första gången i Finland under konserten Fredagar på Sibbe den 20 september. Konserten, som arrangeras i samarbete med The Museum of Sound, uppmärksammar 50-årsjubileet av Palestines pianostycke Strumming Music. Konserten lyfter fram artistens expressionistiska musikstil, där drone-ljud från pianot skapar en ståtlig helhet. Sibeliussalens flygeldekoreras med gosedjur och textiliertill en installationsliknande helhet.

Den 12 oktober bjuds det på Sibelius enda pianokvintett i sin ursprungliga skepnad. Uppträdandet innehåller även verkets sjätte del som finns med i originalmanuskriptet. Forskaren Anna Pulkkis presenterar verkets bakgrund för åhörarna och det unika uppträdandet bjuder på ett nytt perspektiv på Sibelius tidiga produktion.

Dragspelaren och kompositören Maria Kalaniemi och pianisten Timo Alakotila framför den moderna finska folkmusikens pärlor på Sibeliusmuseum den 23 oktober. Duons långvariga samarbete och sömlösa musikaliska interaktion märks både i de egna kompositionerna och i de fräscht arrangerade folkmusikklassikerna.

”Under hösten får vi igen njuta av högklassig musik i Sibeliussalens betongbrutalistiska miljö. Särskilt Ana Silvera och Saied Silbaks gemensamma konsert är mycket aktuell i det polariserade politiska klimat som råder idag. Repertoaren kombinerar två musikers, med olika kulturell bakgrund, egna och andras traditioner till en fascinerade helhet som visar hur musiken kan förena människor. Det är också en ära att legenden inom experimentell musik, Charlemagne Palestines, gör sitt första uppträdande i Finland just i Sibeliusmuseum”, berättar Johannes Juva.

Jubileumsutställningen ÅU200 fortsätter fram till Åbodagen den 15 september. I oktober öppnar Sibeliusmuseums nya utställning som kommer att presentera en sann mångsysslare inom det finska musiklivet.

Information om samtliga konserter finns på Sibeliusmuseums hemsida.

Sibbe Live!: Grieg & Sibelius
4.9 19:00–20:00

Fredagar på Sibbe: Songs We Carry
13.9 19:00–20:00