Oktober i Sibeliusmuseum bjuder på mångsidiga konsertkvällar och sällsynt örongodis – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

09.10.2024

I oktober bjuder Sibeliusmuseum alla vänner av musik på spännande upplevelser när bland annat internationellt kända toppmusiker, klassiska aftnar och mer experimentell ljudkonst fyller Sibeliussalen.

Oktober i Sibeliusmuseum inleds med en Sibbe Live!-konsert den 9 oktober. Då riktas Sibeliussalens strålkastare på den internationellt kända gitarrvirtuosen Patrik Kleemola. Kleemolas klassiska gitarr ackompanjeras av kammarkören Key Ensemble ledd av Jutta Seppinen.

Patrik Kleemola

Den 12 oktober ljuder en av Jean Sibelius tidigaste produktioner, Pianokvintett i g-moll, i en ny kritisk utgåva. Innan konserten berättar forskaren Anna Pulkkis om verkets historia, där Sibeliusmuseums manuskriptsamling har en viktig roll. Under konserten framförs två versioner av scherzot: den utgivna, allmänt kända versionen och den av Sibelius förkastade versionen.

“Det är fantastiskt att Sibeliusmuseum får äran att stå värd för uruppförandet av den nya kritiska utgåvan av Sibelius pianokvintett. Uruppförandet av verket i sin helhet gick av stapeln i Akademihusets festsal i Åbo år 1890. År 1965 förmedlades kvintetten även i radio i samband med Åbo musikfestspel. Åbo och Sibelius pianokvintett har således en stark koppling”, konstaterar Sibeliusmuseums kulturproducent Johannes Juva.

Den 16 oktober under Sibbe Live!-konserten Duoafton uppträder en ensemble bestående av harpisten Krista Leivo och flöjtisten Visa Turunen. Duon framför i huvudsak fransk kammarmusik komponerad för harpa och flöjt. Publiken bjuds också på musikaliska överraskningar!

Pionjärerna inom finsk folkmusik, Maria Kalaniemi och Timo Alakotila, uppträder på Sibbe Live!-konserten den 23 oktober som en del av Kalaniemis 60-årsjubileumskonsertserie. På repertoaren står såväl finska som finlandssvenska traditionella stycken samt duons egna kompositioner.

I Fredagar på Sibbe-konsertserien förenar CHRONOVARIATIONS akustiskt och elektroniskt ljud till en minimalistisk och avantgardistisk helhet. Saxofonisten, klarinettisten, kompositören och ljudkonstnären Heli Hartikainens verk tar lyssnaren till tidlöshetens och ljudresonansens värld.

CHRONOVARIATIONS. Bild: Heidi Piiroinen.

Sibbe Live!-konserten Tre B:s repertoar består av omtyckta verk av Bach, Beethoven och Brahms. Den klassiska aftonen bjuder på pianist Maija Parkkos och violinist Annemarie Åströms intensiva tolkningar av verk av världens mest kända kompositörer.

Utöver konserter får besökarna uppleva utställningen Orglar, kanteler och lite sci-fi – J. Pohjanmies från och med den 9 oktober. Utställningen presenterar Juhani Pohjanmies mångsidiga livsverk som instrumentuppfinnare, orgelbyggare och kompositör.

Läs mer om alla evenemang på Sibeliusmuseum.fi.

Sibbe Live!: Patrik Kleemola & Key Ensemble
9.10 19:00–20:00