Vad sysslar en kundtjänstkoordinator med? – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

Vad sysslar en kundtjänstkoordinator med?

26.04.2021

När man tänker på någon som jobbar på museum kanske man ser framför sig en person som sitter i biljettkassan, en guide eller någon som iklädd vita bomullshandskar flyttar spröda föremål från en vitrin till en annan.

Sibeliusmuseum är ett rätt så litet museum med en ganska liten personalstyrka, men även på ett litet museum finns det många arbetsuppgifter. Många av arbetsuppgifterna är sådana som kanske inte syns utåt. I den här bloggen kommer vi att presentera en del av de arbetsuppgifter som vi jobbar med här på museet.

Först ut att presenteras är vår kundtjänstkoordinator Anna

Till mina arbetsuppgifter som kundtjänstkoordinator hör bl.a. att ta hand om museets biljettförsäljning och försäljningen i museishopen. Det är alltså mig man ofta möter bakom biljettkassan och som säljer inträdesbiljetter till museets utställningar.
Då jag inte står bakom biljettkassan jobbar jag bland annat med museets ekonomiförvaltning; fakturering, inköp av försäljningsvaror, inventering osv. Jag är också en del av teamet som sköter museets sociala medier, håller kontakten till våra timanställda och det senaste året har jag även varit koordinator för Stiftelsens tre museers museiambassadörer. Det är mer sällan som jag klär mig i vita bomullshandskar, men även det har hänt.

Vad jobbar en kundtjänstkoordinator med när utställningarna är stängda och våra kunder inte kan besöka museet?

I början av coronaperioden blev det plötsligt mycket jobb med avbokningar och ombokningar av guidningar, uthyrningar av utrymmen och annat program. Och detta har i viss mån fortsatt under hela året. Mycket det senaste året har handlat om att planera och att planera om.

Stängningen av utställningarna har också gett tid för lite större förändringar och arbeten i museet, sådant som underlättats av att museet är stäng för besökare och att man kan sprida ut sig och stöka till det tillfälligt. Bland annat bygge av ny utställning, dokumentering och digitalisering av de befintliga samlingarna, takrenovering och ett litet ansiktslyft i museishopen är saker som vi jobbat med då utställningarna varit stängda. Dock har mycket också gått långsammare än vanligt pga. coronan. Till näst kommer utrymmet där våra arbetsrum för tillfället finns att renoveras, vilket leder till förändringar i det vardagliga arbetet. På min to do-lista står nu bland annat att städa och tömma arbetsrummet samtidigt som vi planerar att öppna upp museet för besökare igen.

Den här perioden har också gett tid och möjligheter för att delta i olika skolningar och för att testa på nya saker. Något som jag märkt tydligt under det senaste året är att det tar förvånansvärt mycket tid att sätta sig in i nya arbetssätt och rutiner. Men jag längtar också till att i praktiken kunna testa det nya som jag lärt mig. Några nya saker som även besökarna kommer att märka av är att vi tagit i bruk kultursedlar som betalningsmedel och ett nytt bokningssystem. Vi håller också på med en del förnyelser av vår hemsida, bland annat lanseringen av denna blogg.

Vad är då det bästa med att jobba som kundtjänstkoordinator?

Det är väldigt svårt att välja vad som är det bästa med mitt jobb, men något som jag uppskattar mycket är att mitt jobb är mångsidigt och varierande. Jag får jobba med både kultur och ekonomi, både träffa museets besökare (virtuellt eller på plats i museet) och jobba med administrativt arbete. På senaste tiden har det dock blivit mindre kontakt med besökarna och mer jobb ensam på kontoret eller hemma framför datorn. Nu ser jag framemot att snart få träffa våra besökare igen!

Anna Engberg