Sibeliusmuseum och Åbo stad ansluter sig till nytt europeiskt kulturnätverk – Sibelius-museo Hoppa till huvudinnehållet
← Tillbaka

Sibeliusmuseum och Åbo stad ansluter sig till nytt europeiskt kulturnätverk

01.04.2022

Sibeliusmuseum ansluter sig tillsammans med Åbo stad till det nya europeiska kultursamarbetsnätverket Network of the Houses and Museums of European Musicians. Nätverket med fokus på musik kommer att upprättas i en signeringsceremoni söndagen 3 april i Bougival, Frankrike.

Initiativtagare för grundandet av nätverket är Jorge Chaminé, ordförande och grundare av det franska kulturcentret Centre Européen de Musique. Syftet med det nya nätverket är att utöka samarbetet inom kultur, särskilt musik, både i och utanför Europa. Fokus ligger på att stöda unga musikers och musikforskares arbete samt att utveckla nya samarbetsformer aktörer och länder emellan.

I skapandet av nätverket deltar ett fyrtiotal kulturinstitutioner, museer och samarbetspartner från tjugo europeiska länder. Utöver Åbo stad deltar i det här skedet bl.a. städerna Mafra, Granada, Stockholm, Catania, Bonn, Baden-Baden, Leipzig och Delphi.

Vid signeringsceremonin i Bougival representeras Åbo stad av borgmästare Minna Arve samt Joanna Kurth, projektledare för det kommande Museum för historia och framtiden. Sibeliusmuseum representeras vid ceremonin av kulturproducent Johannes Juva, som ser fram emot att knyta nya kontakter i Frankrike:

– Att få ansluta sig till det europeiska samarbetsnätverket är en fin chans för Sibeliusmuseum att fördjupa sin internationella verksamhet samt samarbetet med andra musikmuseer och aktörer i branschen. Nätverkets mål att stöda unga musikers och musikforskares arbete motsvarar i högsta grad Stiftelsens för Åbo Akademi och Sibeliusmuseums värderingar. I dessa tider behöver vi knyta kontakter och stärka känslan av gemenskap – musiken förenar människor oberoende av språk och bakgrund. Sibelius konstaterade för över hundra år sedan: ”Musiken tar vid där språket tar slut”, och det känns sannerligen aktuellt även idag.

Läs mer om det nya samarbetsnätverket (på engelska)